Sidste MD-80-flyvning er udsolgt

Skrevet af BNB

11/09/2013
Du skal nyde synet, hvis du ser et MD-80-fly i luften over Danmark. Der går ikke længe, før de bløde former og den specielle T-hale ikke længere kan opleves.26. oktober vil det sidste MD-80 fly fra SAS lande i Københavns Lufthavn. Og det har været populært at få en plads på den sidste færd. Billetterne er hurtigt blevet revet væk. Det skriver branchesitet Check-in.dk.Udskiftningen har været i gang i lang tid, hvor de ældre fly af flere omgange er blevet købt. Og nu er der blot fem styks tilbage i flyflåden hos SAS. Det er især det amerikanske luftfartsselskab Allegiant Air, der har trukket de fleste af de gamle fly til sig.Det er et ikon, der forlader SAS. I små 30 år har flytypen serviceret kunderne på de mange forskellige ruter. Den første model fik flyselskabet leveret i 1985, og det har siden haft 70 styk - da der var flest. Så det er gamle modeller, som SAS har valgt at udfase. Modeller, der larmer og bruger alt for meget brændstof i forhold til de nyere fly, der nu skal ind og være SAS' nye DNA.

Mest læste i dag

Du skal nyde synet, hvis du ser et MD-80-fly i luften over Danmark. Der går ikke længe, før de bløde former og den specielle T-hale ikke længere kan opleves.

26. oktober vil det sidste MD-80 fly fra SAS lande i Københavns Lufthavn. Og det har været populært at få en plads på den sidste færd. Billetterne er hurtigt blevet revet væk. Det skriver branchesitet Check-in.dk.

Udskiftningen har været i gang i lang tid, hvor de ældre fly af flere omgange er blevet købt. Og nu er der blot fem styks tilbage i flyflåden hos SAS. Det er især det amerikanske luftfartsselskab Allegiant Air, der har trukket de fleste af de gamle fly til sig.

Det er et ikon, der forlader SAS. I små 30 år har flytypen serviceret kunderne på de mange forskellige ruter. Den første model fik flyselskabet leveret i 1985, og det har siden haft 70 styk - da der var flest. 

Så det er gamle modeller, som SAS har valgt at udfase. Modeller, der larmer og bruger alt for meget brændstof i forhold til de nyere fly, der nu skal ind og være SAS' nye DNA.