Sinus Energi politianmeldt for ulovligt telefonsalg

Sinus Energi i Ikast har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i seks tilfælde overtrådt forbuddet mod uanmodet telefonsalg ved at ringe eksisterende kunder op med information om ændring af markedsreglerne og med et tilbud på en produktpakke.

Energiselskabet har erkendt, at de i tre tilfælde ikke havde fået kundernes samtykke, før de ringede dem op.

Ifølge forbrugeraftaleloven må virksomheder som udgangspunkt ikke ringe forbrugere op med henblik på salg, medmindre forbrugerne selv har bedt om at blive kontaktet. Overtræder en virksomhed forbuddet mod telefonsalg, giver det bødestraf.

- Som forbruger er du som udgangspunkt beskyttet mod at blive ringet op af sælgere, eksempelvis når du sidder midt i aftensmaden. Sælgeren må kun ringe dig op, hvis du selv har bedt om det, og virksomhederne skal respektere det forbud, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Sagen kort

I januar i år trådte der nye regler i kraft på det danske elmarked. Det betød, at 1,7 millioner elkunder i foråret modtog et brev fra deres elselskab, hvoraf det fremgik, hvilket elselskab der havde vundet retten til at levere forsyningspligtig el i deres område frem til oktober 2014.

I den forbindelse sendte netselskabet Struer Forsyning Elnet A/S, som er en del af ejerkredsen bag Sinus Energi, breve ud til sine kunder.

I brevene blev det oplyst, at kunderne inden den 30. april 2013 skulle vælge, hvor de ville købe deres strøm, og at selskabet var i gang med en annoncekampagne for Sinus Energi. I perioden frem til den 30. april 2013 kunne kunderne derfor ”…blive ringet op af en servicemedarbejder fra Sinus Energi.”

Forbrugerombudsmanden har modtaget klager over, at Sinus Energi som led i annoncekampagnen uanmodet har ringet seks kunder op

Dagens Gossip