Skal kunne flyve op til 11 timer: Trætte piloter bekymrer eksperter

Både piloter og eksperter er bekymrede ved udsigten til nye EU-regler, der vil tillade piloter at arbejde op til 11 timer på nattevagter.

»Jeg er normalt ikke en person, der råber højt, men jeg føler, at det er min pligt at gøre det, når det handler om flyvesikkerhed,« siger en af verdens førende eksperter i flyvesikkerhed, Mick Spencer ifølge DRs 21 SØNDAG.

Et forslag fra den europæiske luftfartsmyndighed, EASA, lægger op til, at piloterne skal kunne klare nattevagter på op til 11 timer til trods for videnskabens råd til at trække grænsen for, hvad en pilot kan klare, uden at flyvesikkerheden kompromitteres.

»Luftfartsmyndighederne påtager sig et enormt ansvar ved at tillade 11 timers nattevagter, når uafhængige forskere anbefaler et maksimum på 10 timer, siger Mick Spencer, der ligesom andre forskere og NASA mener, at grænsen bør være ti timer.

»Trangen til at sove overmander piloten, så han ikke kan tænke klart. Hans reaktionshastighed er langsom, og han kan ikke tage korrekte beslutninger, forklarer han.

Mick Spencer har forsket indgående i træthed hos piloter, og den indvirkning det har på deres præstationer i luften, og hans forskning viser en klar sammenhæng mellem natflyvning og piloternes præstationer i cockpittet - og selv en otte timer lang flyvning udgør, ifølge den engelske ekspert, en risiko.

»For hver ekstra time piloten flyver udover de otte timer, stiger risikoen for, at der bliver begået fejl. Vores forskning viser, at grænsen bør sættes ved 10 timer, siger Mick Spencer.

EUs luftfartsmyndighed, EASA, har i flere år arbejdet på et nyt sæt fælles regler for piloternes flyvetid og bad undervejs blandt andre Mick Spencer om at give sine videnskabelige bud på sikker flyvning.

EASA var dog mere interesseret i de store flyselskabers behov, hævder Mick Spencer.

I USA har myndighederne strammet reglerne om piloternes flyvetid, så grænsen nu for amerikanske piloters natarbejde nu er 10 timer, efter et flystyrt i Buffalo, New York, for fire år siden. Alle 49 ombordværende omkom, og en af årsagerne til ulykken var, at piloterne var trætte.

Dagens Gossip