Skandale-bureau gravede i politikernes liv

DSB har i al hemmelighed modtaget profiler af danske toppolitikere fra pr-bureauet Waterfront, afslører DR Nyheder.

De psykologiske profiler skulle kortlægge det politiske landskab, så DSB fik overblik over, hvordan selskabet kunne få mest mulig indflydelse gennem forskellige politikere.

Politikerprofilerne er sendt fra direktør i Waterfront, Lars Poulsen, til den nu suspenderede underdirektør i DSB, Peder Nedergaard.

I dokumenter, som TV-Avisen er i besiddelse af, skriver Waterfront til DSB blandt andet om politisk ordfører for Socialdemokraterne, Magnus Heunicke:

- Magnus Heunicke passer sit fagudvalg, men har formentlig ikke ministerpotentiale. Han mangler arbejdsevnen og brutaliteten, som er fornøden.

Da DR Nyheder forelægger Magnus Heunicke dokumenterne, er han yderst overrasket:

- De prøver at give indtryk af, at de kender mig rigtig godt. På det nærmeste har de lavet en psykologisk profil - jeg synes, det er langt ude, siger han.

Transportordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, bliver ligeledes beskrevet i Waterfronts afrapportering til DSB:

- I sin frustration over måske aldrig at blive minister har han kastet sig over lobbysagen i forbindelse med Hærvejsmotorvejen, og det fjerner jo lidt fokus fra den kollektive transport.

Men Kristian Pihl Lorentzen kan heller ikke genkende pr-bureauets beskrivelse af sine ministerdrømme:

- Det er jeg sådan set ikke frustreret over. Jeg er meget glad for at være trafikordfører, siger han.

Men Kristian Pihl Lorentzen er ikke umiddelbart overrasket over, at der findes den slags karakteristikker.

- Det, der er betænkeligt her, er, at en statsejet virksomhed går ud og bruger mine og andres penge på for at få sådan noget her lavet. Det er så et led i deres 'efterretningstjeneste', siger han.

Ud over de omtalte politikere har Waterfront for DSB også lavet profiler på Henriette Kjær (K), Per Clausen (EL), Anne Baastrup (SF) og Pia Olsen Dyhr (SF).

DSB har samlet betalt Waterfront 7,9 millioner for det arbejde, som bureauet har lavet i perioden 2009 til 2012.

Waterfront har ikke ønsket at kommentere sagen, men har indgivet begæring om forbud mod, at DR offentliggør de omtalte mails.

/ritzau/

 

Dagens Gossip