Skatteministeriet finder milliardhul i Venstres togplan

Planen koster cirka 28 milliarder kroner at realisere frem mod 2042, og politisk ordfører Ellen Trane Nørby (V) fremhævede adskillige gange under Folketingets åbningsdebat torsdag, at der findes alternativer til regeringens forhøjede skat på olie i Nordsøen.

»Der siger vi: Lad os i stedet for finansiere timemodellen i fællesskab på en anden måde. Det er 345 millioner kroner, vi årligt skal finde for at sikre hurtigere tog i Danmark,« sagde hun ifølge avisen.

Finansordfører Peter Christensen (V) har tidligere sagt til Morgenavisen Jyllands-Posten, at Venstre »sagtens« kan finde de 345 millioner kroner til togplanen uden at hæve oliebeskatningen - ved effektiviseringer inden for det offentlige og ved frasalg af offentlige aktiver.

Tallet på de 345 millioner kroner har partiet hentet i et svar fra Skatteministeriet. Ministeriet oplyser nu, at Venstre har misforstået regnestykket, og at der langt fra vil være penge nok til togplanen, hvis Venstre kun finder 345 millioner kroner.

»Finansiering af Togfonden DK gennem en besparelse på de offentlige forbrugsudgifter på cirka 360 millioner kroner årligt i al fremtid vil indebære et betydeligt finansieringsunderskud i en meget lang årrække,« oplyser ministeriet og konkluderer, at der med Venstres plan vil mangle omkring 24 milliarder kroner.

Skatteminister Holger K. Nielsen (SF) påpeger i et skriftligt svar til avisen, at Venstre har »banket løs på regeringen i den her sag« ved at hævde, at regeringens finansieringsplan var for usikker.

»Nu kan jeg jo passende spørge Venstre: Hvem er det, der skal betale for at få de nye trafikinvesteringer i gang i alle de år, hvor Venstre kommer til at mangle klingende mønt i kassen?«

Dagens Gossip

Dagens TV