Skatteministeriet vil begrænse klagestorm fra boligejere

Skrevet af admin

09/05/2016

Dagens topnyheder

Skatteministeriet frygter, at boligejerne vil lægge Skat ned, når der efter planen udsendes nye ejendomsvurderinger i 2019.

For ifølge Politikens oplysninger har Justitsministeriet fastslået over for Skatteministeriet, at boligejerne skal have mulighed for at klage over vurderingerne.

Skatteministeriet arbejder ifølge Politiken derfor med at udtænke barrierer, som skal forhindre, at hundredtusindvis af boligejere, der de seneste år har mistet tilliden til Skats vurderinger, benytter deres ret til at klage.

Ifølge flere uafhængige kilder, som Politiken har talt med, arbejder Skatteministeriets embedsmænd med forskellige modeller, der skal begrænse antallet af klager.

En af disse modeller er, at boligejerne skal betale et gebyr for at klage. Et andet middel er overvejelsen af en ny regel om, at boligejeren ikke kan få ændret sin vurdering, hvis den er mindre end 20 procent forkert.

20 procent er den usikkerhed, som der ifølge regeringens ekspertudvalg altid vil være i vurderingerne.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) vil ikke kommentere arbejdet, men han siger, at klageadgangen er en af de ting, der skal forhandles politisk til efteråret.

Justitsministeriet har ifølge Politiken i efteråret 2015 efter ønske fra Skatteministeriet udarbejdet et notat om mulighederne for at begrænse borgernes klageadgang.

Skatteministeriet ønsker ikke at udlevere notatet, men Justitsministeriet har oplyst til Politiken, at det følger af Den Europæiske Menneskeretskonvention, at borgerne skal kunne klage over myndighedsafgørelser som for eksempel en ejendomsvurdering.

Regeringen har lovet, at boligejere, der har haft for høje vurderinger, i 2019 automatisk vil få tilbagebetalt for meget betalt skat, og det kan begrænse antallet af klager.

- Boligejerne skal selvfølgelig have mulighed for at klage, siger Karsten Lauritzen til Politiken.

- Men en storm af klager kan betyde meget lange sagsbehandlingstider, og det kan borgerne jo ikke være tjent med. Derfor forsøger vi at stille boligejerne i en situation, hvor de ikke har behov for at klage, lyder det.

/ritzau/