Sko-firma slås med hadekampagner

Det er ikke nemt at være det amerikanske firma Crocs, der producerer de kendte, elskede og hadede træsko af samme navn, når hadekampagnerne griber om sig. Det har selskabets adm. direktør John McCarvel måtte sande, da han har svært ved at nå sit mål om at fordoble salget inden for en femårig periode, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

De udskældte træsko udgør 47 procent af salget i virksomheden, fordi især sundhedspersonale og børn er vilde med dem. Men nu vil selskabet også gerne fortælle, at de også sælger både kondisko og ballerinaer, så træskoene bliver gemt bagerst i butikken ligesom mælken i supermarkederne.

»Vores mælk er træskoene,« siger John McCarvel til Bloomberg og fortsætter:

»Hvis nogen vil have fat i dem, må de gå forbi alle de nye varer først,« forklarer han.

Styrtdyk i kursen

Sidste år steg salget da også 12 procent til en omsætning på 1,12 mia. dollar (ca. 6,4 mia. kroner), og nettoindtjeningen var den højeste siden 2007. Alligevel er investorerne skeptiske.

De husker dengang, hvor selskabets aktie lå oppe på 70 dollar (399 kroner) i 2007, og Crocs nåede en markedsværdi på seks mia. dollar (godt 34 mia. kroner.) Kort efter slog finanskrisen bunden ud af aktien, der blev handlet til under en enkelt dollar (5,70 kroner) - ikke videre hjulpet af hård konkurrence fra kopister og selskabets egen hang til at sælge træskoene alle vegne, herunder på tankstationer.

Satser på de varme lande

En del af planen er nu at åbne 90 nye butikker på verdensplan. Omkring halvdelen skal ligge i Asien, hvor salget steg 34 procent i første kvartal, og det vil få antallet af butikker op på 500 i alt.

»Jeg er ikke i tvivl om, at de har brug for at åbne butikker i flere dele af verden,« siger analytiker Sam Poser, som Bloomberg har talt med.

Han anbefaler dog, at Crocs går sine eksisterende butikker igennem, førend de åbner nye.

Ifølge topchefen ligger nøglen til selskabets vækstfremtid i de lande med varmt klima, så salget ikke er så betinget af sæsonskift. Ifølge Bloomberg nævner han selv lande som Kuwait og Brasilien som uudnyttede markeder.

Dagens Gossip