Skoda har bilbranchens mest tilfredse kunder

Skoda har bilbranchens gladeste og mest loyale kunder. Det viser en ny undersøgelse fra Bureauet Brandhouse. Det skriver Børsen.

Brandhouse har talt med 12.000 danskere blevet spurgt til deres kundeoplevelse hos de steder, de senest har handlet, om de vil anbefale butikken eller mærket og hvorvidt de vil handle der igen. Og ser man på bilbranchen, så overhaler Skoda de andre indenom.

De nye tal er ifølge Stiig Helgens Binggeli, der administrerende direktør i Brandhouse, overraskende, fordi Skoda aldrig rigtig har lagt sig i førertrøjen.

»De fleste husker, at Skoda var et mærke, som var til grin, før VW overtog det. Skoda-vittighederne var et begreb lige som Aarhus-historierne. Derfor er placeringen ikke bare bemærkelsesværdig, men et lille mirakel rent brandmæssigt,« siger han til Børsen.

Lige i hælene på Skoda ligger Toyota, Hyundai, Opel og storesøsteren Volkswagen.

Den danske direktør for Skoda Henrik Blom mener, at det større fokus på kundeoplevelse skal have en stor del af æren for udviklingen. Alle nye ansatte har blandt andet været igennem et digitalt træningsprogram, Human touch, i tre måneder med fokus på kundeservice. Og så har 14 såkaldte mystery shoppere foretaget 56 hemmelige besøg om året hos Skodas forhandlere.

»Det handler om at gøre vores service mere menneskelig, herunder helt små banale ting som at smile til kunderne, sige pænt goddag, holde øjenkontakt under en samtale og huske at vende tilbage på de spørgsmål, kunderne har,« siger han til Børsen.

Udover at have de mest tilfredse kunder, så er Skoda også det firma i bilbranchen, der vækster mest. I forhold til første halvår 2012 har virksomheden haft 116 pct. flere nyregistreringer i første halvår i år. Det gør Skoda til det fjerdebedst sælgende mærke i Danmark lige nu.

 

 

Dagens Gossip