Skolebestyrelser skal tage større ansvar for inklusion

Skrevet af admin

11/05/2016

Mest læste i dag

Skolebestyrelserne skal tage større ansvar for, at alle elever bliver inkluderet i folkeskolen.

Det siger formand for forældreorganisationen Skole og Forældre Mette With Hagensen, efter at en ekspertgruppe har fremlagt dens eftersyn af inklusion i folkeskolen.

- Jeg kan sige helt klart, at skolebestyrelserne er parat til at tage større ansvar for inklusion, siger Mette With Hagensen.

Ekspertgruppen konkluderer, at inklusion fungerer bedst på de skoler, hvor skolebestyrelsen har lavet retningslinjer for, hvordan man skaber et rummeligt fællesskab.

Derfor anbefales det, at alle skolebestyrelser laver principper for, hvordan inklusionen kan foregå. Og det bakker Mette With Hagensen op om.

- Det er helt rigtigt set af ekspertgruppen, at fokus skal flyttes fra at inkludere et enkelt barn med en diagnose, til at skolerne generelt skal stræbe efter at skabe rummelige fællesskaber, hvor der er plads til alle, siger Skole og Forældres formand.

Hun er dog med på, at principper på et stykke papir ikke er nogen garanti for, at det bliver omsat til virkelighed.

- Strategier og retningslinjer virker jo ikke, medmindre de omsættes til handling. Men ved at starte der tror vi på, at det er der, vi kan sætte forandringen i gang, siger Mette With Hagensen.

Hun mener også, at der nødvendigvis må tilføres flere ressourcer, hvis målet om, at der skal være plads til alle i folkeskolen, skal opfyldes.

- I nogle tilfælde handler det om ekstra personale omkring børnene, enten en støttepædagog eller en specialist, der kan støtte de lærere eller pædagoger, der er der i forvejen, siger Mette With Hagensen.

Pædagogernes formand, Elisa Bergmann, peger på et styrket samarbejde mellem lærere og pædagoger som vejen frem, hvis målet om plads til alle skal opfyldes.

- Der er kommet mange pædagoger over på skolerne efter skolereformen, og de har fået en langt større rolle i børnenes skoledag, men pædagoger og lærere arbejder ikke nok sammen om børnene, siger Elisa Bergmann.

- De arbejder til tider i skiftehold på grund af besparelser ude i kommunerne, og så får vi jo ikke gevinsten af det tværfaglige samarbejde, lyder det fra Bupl-formanden.

Hun fremhæver Københavns Kommune som et godt eksempel, når det handler om inklusion.

Kommunen har besluttet, at der skal være inklusionspædagoger på alle kommunens skoler, og det er ifølge Elisa Bergmann den rette vej at gå, hvis inklusionen skal lykkes.

/ritzau/