Skoleelever oplever mindre ro i klasseværelserne

Der er blevet mindre snak og uro rundt om i klasseværelserne i de danske skoler.

Ifølge en analyse, som Ugebrevet A4 har foretaget af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings databank med uddannelsesstatistik, svarer 49 procent af de adspurgte elever, at lærerne hurtigt kan få skabt ro, når det larmer i klassen.

For et år siden svarede 43 procent, at der hurtigt faldt ro på. Knap 300.000 elever fra 4. til 9. klasse har deltaget i trivselsmålingen.

Analysens resultat er en rigtig god nyhed for hele skolesystemet. Det mener Mette With Hagensen, landsformand for forældreorganisationen Skole og Forældre.

- For eleverne betyder det først og fremmest, at de trives bedre, og de føler, at det er til at holde ud at være i klassen.

- Det hjælper bare til, at de får en bedre skolegang, siger hun til Ritzau.

Desuden svarede 61 procent af eleverne sidste skoleår ifølge Ugebrevet A4, at læreren tit eller meget tit mødte præcist mod 57 procent det forgangne år.

Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef på VIA University College i Midtjylland, stemmer i.

Ligesom Mette With Hagensen understreger han, at ro har en enorm betydning for indlæringen.

- Når elever skal koncentrere sig og fokusere på stoffet, kræver det gode stabile rammer, hvor læreren sætter dagsordenen, og der ikke sker noget forstyrrende, fortæller han og uddyber, at ro ikke betyder stilhed.

- Det vigtige er fokus på undervisningen, og at eleverne i gruppearbejde og i klassen taler om det, de arbejder med, siger han til Ugebrevet A4.

/ritzau/

Dagens Gossip