Skoleledere om kritik: Børn tager ikke skade af en bog

Skrevet af admin

08/08/2014

Dagens topnyheder

I stedet for at brokke sig, bør forældre bare lade deres børn deltage i skolernes lektiehjælp - uanset om det er frivilligt eller ej.

Meldingen kommer fra formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, efter at Forældrenes Landsorganisation (Fola) kritiserer den ny skolereform for at tvinge børn til de frivillige lektiecaféer.

- Jeg synes, at forældrene skulle sige, at hvis eleverne alligevel skal være der, kan de lige så godt følge undervisningen. Børnene tager ikke skade af at læse en bog under opsyn eller lave lidt anderledes opgaver. Forældrene skal lade være med at have den ideologiske holdning, at det er farligt, at børnene skal have undervisning. Lad dem da gå med til det, siger han til Ritzau.

Forældreforeningen har kritiseret skolerne for kun at tilbyde opsyn på biblioteket som alternativ til lektiecaféerne, skriver Berlingske fredag.

Derudover mener Fola, at det er kritisk, at flere skoler har placeret den frivillige lektiecafé imellem andre undervisningstimer, hvor eleverne skal deltage. Andre skoler har valgt at placere lektiecaféerne i slutningen af skoledagen, men SFO'en åbner først, når lektiecaféen slutter. Nogle skolebusser får også først sat nøgle i tændingen, når lektiecaféerne er ovre.

Men forældrene skal ikke umiddelbart regne med alternative tilbud til eleverne.

- Det er svært at tilbyde andet end opsyn. Jo mere spændende og kreative fritidstilbud, du laver, jo færre elever vil sikkert tage lektiehjælp, og idéen er, at vi skal bryde den sociale arv og gøre børnene dygtigere. Det kan vi gøre med lektiecafeer, så vi skal ikke underminere hele reformen for at tilfredsstille et mindretal af forældrene, siger Claus Hjortdal.

Ifølge ham er det politisk makværk, der er skyld i, at lektiecaféer måske ikke er så frivillige, som det var planen.

- Det er frivilligt, om man vil være til lektiecaféen, men det er ikke frivilligt, om man vil være på skolen. Det er noget makværk. Det frivillige er, om du vil være med til lektiehjælpen. Hvis du ikke vil det, bliver du nødt til at sidde og kede dig, for du skal være på skolen. Det er dobbeltheden i lovgivningen. Sådan er vilkårene, lyder det fra Claus Hjortdal.

Undervisningsministeriet oplyser, at lektiehjælp og faglig fordybelse er et frivilligt tilbud for eleverne. Derfor skal tilbuddet placeres om eftermiddagen i ydertimerne, så eleverne kan holde fri, hvis de ikke vælger at deltage i lektiehjælp.

Kommunerne er forpligtede til at tilbyde elever, som fravælger lektiehjælpen, et relevant fritidstilbud som eksempelvis SFO i den tid lektiehjælpen foregår, og ministeriet mener ikke, at der tale om en dobbelthed i lovgivningen.

/ritzau/