Skoleliv: Hjernen går i stå og øjnene klør

Skrevet af admin

02/11/2014

Mest læste i dag

Når det kniber med at holde fokus på matematikstykkerne eller lærerens introduktion til Anden Verdenskrig, så kan der være med god grund.

For luftkvaliteten i klasselokalerne på landets folkeskoler og gymnasier er alarmerende dårlig, fastslår nye målinger fra projektet Masseeksperimentet, som blandt andre DTU står bag.

På seks ud af ti skoler er der målt koncentrationer af CO2, der ligger over det acceptable niveau. I hver femte klasselokale er koncentrationerne mere end dobbelt så høje som anbefalet.

- Det er foruroligende, fordi vi ved, at dårlig luft ikke alene påvirker elevernes trivsel, men også deres præstationer, siger Geo Clausen, professor på DTU Byg.

Bag målingerne står cirka 20.000 elever fra 800 grundskoler og gymnasieklasser, der i september indsamlede data til undersøgelsen i deres egne klasselokaler. To gange med en uges mellemrum sprøjtede de luft gennem et CO2-målerør.

Det er anden gang, at Masseeksperimentet foretager målinger af indeklimaet på skolerne.

Sidst var i 2009, hvor resultatet viste, at 56 procent af klasserne havde en CO2-koncentration over det acceptable niveau.

Denne gang er resultatet, trods en række forebyggende initiativer fra blandt andet Sundhedsstyrelsen, altså en smule værre, og det ærgrer forskerne på DTU, som står bag analyserne af elevernes målinger.

- Der er ingen forbedringer sket på fem år. Der er oveni købet en svag tendens til, at indeklimaet er blevet endnu ringere. Jeg havde håbet på det modsatte resultat, siger professor Geo Clausen.

Ifølge formand for Danske Skoleelever Miranda Wernay Dagsson rammer det høje CO2-tal især evnen til at koncentrere sig.

- Selv om man rigtig gerne vil, kan det være svært at fokusere på det, læreren siger. Man bliver hurtigt tung i hovedet, siger Miranda Wernay Dagsson.

Med den nye skolereform, som er trådt i kraft i år, skal eleverne være længere tid i skole, og det, mener hun, stiller ekstra store krav til koncentrationen.

/ritzau/