Skolers fravær og antal indvandrere bliver offentligt

Skrevet af admin

26/11/2015

Mest læste i dag

Klik dig ind på en hjemmeside og få alle nøgletallene fra din lokale skole. Både dem om elevernes karakterer, om børnenes trivsel og om antallet af indvandrere på skolen.

Børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) lancerer nu et digitalt værktøj, hvor man kan få viden om hver enkelt skole ved at klikke sig frem på hjemmesiden uddannelsesstatistik.dk.

- Det handler om at sikre fuld åbenhed på de danske skoler, hvor alle kan hive data ud på en brugervenlig måde, siger ministeren til Ritzau og beskriver hjemmesiden som et redskab, der skal styrke skolerne landet over.

Dermed bygger ministeren videre på den karakterliste, som partifællen Troels Lund Poulsen indførte i 2011 på Undervisningsministeriets hjemmeside, men som Christine Antorini (S) fjernede et par måneder senere.

- Det kommer til at give adgang til langt flere data end bare karakterranglister. Det giver fuldt adgang til elevfravær, trivsel og faglige resultater.

- På den måde kan man få et mere samlet indblik i, hvordan en skole klarer sig, end hvis man kun kigger på et tal, siger Ellen Trane Nørby.

Spørgsmål: Men hvorfor skal man vide, hvor mange indvandrere der går på en skole?

- Det er bare et af de parametre, der er. Og på den måde kan man jo også se, hvad mangfoldigheden er.

- Og så kan det kan hjælpe skolerne til at sammenligne sig med andre skoler, der baggrundsmæssigt ligner dem selv. Det kan give inspiration til at gøre tingene på en anden måde, mener ministeren.

Skolerne er glade for, at man nu gør op med de rene karakterlister. Men de er knap så begejstrede for offentliggørelsen af antallet af indvandrere, siger skoleledernes formand, Claus Hjortdal, til Berlingske.

- Vi har aldrig syntes, at ranglisterne kunne bruges til andet end til at hænge skoler ud i medierne. Vi vil i det hele taget godt stille spørgsmål ved værdien af den åbenhed. Politisk er den vigtig, men hvor mange bruger den?

- Jeg frygter også, at oplysningerne om skolens etniske sammensætning kan stigmatisere skoler med mange tosprogede, siger han.

Ifølge SF risikerer det nye værktøj at skabe klasseforskelle i de danske skoler.

- Det her vil betyde, at de ressourcestærke forældre vil have endnu bedre mulighed for at sende deres børn på de skoler, der klarer sig godt.

- Derimod vil børnene af de ressourcesvage så blive ladt tilbage på de skoler, der har problemer. Det er ødelæggende for samfundets sammenhængskraft, siger undervisningsordfører Jacob Mark i en skriftlig kommentar.

/ritzau/