Skuffet miljøminister dropper kampagne for 'rene' dieselbiler

Forventningerne til den kommende genration af ’ultra-rene’ dieselbiler ligger i ruiner efter afsløringen af, at de lovede miljøgevinster ikke holder til et reality-tjek.

Det skriver Ingeniøren.

I Miljøministeriet var man indtil for nylig så forhåbningsfuld på de renere dieselbilers vegne, at embedsmændene var i fuld gang med at forberede et initiativ, der skulle gøre det økonomisk attraktivt for virksomheder og familier at udskifte deres gamle, osende dieselbil med den nyeste og reneste model.

Dette initiativ er nu lagt i mølposen efter afsløringen af, at selv helt nye dieselbiler udleder mellem to og tre gange så meget af den særdeles sundhedsskadelige gasart NO2 end lovet i bilens officielle forureningstal.

- Det nye forskningsresultater har betydet, at Miljøministeriet nu indstiller det forberedende arbejde med at fremme introduktionen af euro 6-køretøjer, siger civilingeniør i Miljøstyrelsen, Dorthe Kubel, til Ingeniøren.

Skuffelsen hos Miljøministeriet er så stor, at miljøminister Ida Auken (SF) netop har sendt et brev til EU’s miljøkommissær Antonio Tajani, hvori hun opfordrer kommissæren til at opprioritere EU’s igangværende arbejde med at indføre nye og mere retvisende testforløb for dieselmotorers forurening.

Ifølge EU’s nuværende køreplan kan en ny testprocedure tidligst være på plads i 2017. Men den tidsplan er alt for uambitiøs, mener Ida Auken.

Dagens Gossip