Sky har løftet sporten

Da Bjarne Riis i december lokkede Michael Rogers ind på Team Saxo-Tinkoff efter to sæsoner på Team Sky, betød det ikke bare tilgang af styrke og erfaring.

Den 33-årige australier var under sidste års Tour de France den måske vigtigste brik i Bradley Wiggins’ usvigeligt sikre kurs mod Tour-tronen. Bedre end nogen anden formåede Rogers at orkestrere og kalibrere den næsten mekaniske kørsel, der er blevet Team Skys særkende.

Ikke mange har derfor større indsigt i det sortklædte supermandskabs forberedelsesmetoder og taktiske setup end netop Rogers.

- Team Sky har løftet cykelsporten til et helt nyt niveau. Nu er det blevet det referencepunkt, de andre hold skal måle sig med. På flere punkter har Team Saxo-Tinkoff en del arbejde, der skal gøres for at nå op på siden af det, erkender Rogers over for BT og forsøger at sætte ord på forskellen.

- Det er for det første meget mere avanceret i sin måde at træne på. Team Sky bruger løs af sportsvidenskab, analyserer materiellet ned til mindste detalje og forstår bedre end de fleste andre, hvad der sker på den indvendige side af cykelsporten og hvordan man for eksempel undgår at slide en hjælperytter op i et tre uger langt etapeløb, påpeger den rutinerede luksusløjtnant.

Svært at kopiere succesen

- Man kan bare ikke kopiere Team Skys model, selv om jeg kommer med en viden til holdet her. På Team Saxo-Tinkoff er der andre ryttertyper, en anden stab og andre træningsmetoder. Dette hold har en anden kerneidentitet og sådan er det med alle hold. Man kan heller ikke bare købe et firma og så fyre samtlige medarbejdere, fordi nogle har haft succes med en anden forretningsmodel. Du kan rekruttere nogle mennesker, som kan få ting til at ske, men der er så meget synergi i den måde, et hold er bygget op på, at man ikke bare genopfinder det på stedet, understreger Rogers.

Den viden, Rogers har med sig som ballast fra sine to år i britisk tjeneste, er ikke desto mindre helt uomgængelig, hvis det skal lykkes for Team Saxo-Tinkoffs spanske superstjerne Alberto Contador at vinde Tour de France.

Alligevel er opgavens natur en helt anden for Rogers i årgang 2013 af Touren. Ifølge den australske temposætter kommer til at handle meget mere om instinkt end kølig kalkule.

- Alberto er en impulsiv type, der kører meget på sine følelser, hvorimod både Bradley Wiggins og Chris Froome er langt mere beregnende. De kender deres grænser, og dem afviger de ikke fra. Samtidig har hele Team Skys Tour-trup trænet så meget sammen som et hold, at de kender hinandens fysiske karakteristika og det er den slags, man ikke uden videre implementerer på et andet hold, siger Rogers.

Tal siger ikke alt

Den tidligere verdensmester i enkeltstart er selv en mand af de teknologiske landvindinger, som via wattmålere har givet den moderne cykelrytter meget præcise indikationer på modstandernes styrke og eventuelle svagheder.

Da den italienske udfordrer Vincenzo Nibali forsøgte sig med en offensiv i sidste års franske rundtur, var det australieren som iskoldt vurderede, at ’Hajen fra Messina ville kvæles i sin ophobede mælkesyre. Og at man derfor ikke skulle forcere unødigt i forfølgelsen.

Alligevel føler Michael Rogers trang til at korrigere indtrykket af en cykelsport, som måske er ved at udvikle sig til teknokratiets triumf.

- Det er ikke så sort-hvidt, at jeg udelukkende sidder og kigger på tal, hvis en farlig konkurrent stryger afsted og man så sidder og siger: ’Nej, ham jagter vi ikke, fordi tallene siger, vi ikke skal’. Men der er en radius, man kan arbejde indenfor, og det gør man så. Man kan næsten tænke på det som en investering i forretningsverdenen, hvor man også vil se regnskabstallene, inden man beslutter sig for, om man synes det er værd at risikere millioner af dollar. Sådan er udviklingen.

Dagens Gossip