Slank: Sådan taber du dig – spis kød til frokost

Det rene salatbord til frokost kan være den forkerte kost, hvis man ønsker at tabe sig eller bare holde vægten. Spiser man derimod kød til frokost, fører det til, at man spiser mindre til aftensmaden.

Det viser en måltidsundersøgelse, som Teknologisk Institut har lavet. Undersøgelsen viser, at en proteinrig frokost dagligt kan spare energi svarende til en chokoladebar. På årsplan kan det svare til et vægttab på knap tre kg.

Her er tre fantastiske stykker smørrebrød, der kan holde dig mæt hele dagen! Læs mere på madogbolig.dk giver dig

- En frokost rig på kød medfører, at man føler sig mindre sulten til aftensmaden og derved har et mindre indtag af energi – også selv om man reelt set ikke har indtaget mere energi til frokost, siger seniorkonsulent Margit Dall Aaslyng, Danish Meat Research Institute, DMRI, på Teknologisk Institut.

Få opskriften på proteinrig frokost med grillet kalvekød og frisk salat på madogbolig.dk

- Kød indgår ofte i aftensmåltidet, men hvis man skal udnytte den mættende effekt af kødprotein, bør man indtage kød tidligere på dagen. Udover at kød er en kilde til høj-kvalitetsproteiner, bidrager kødet også med en række vitaminer og mineraler, siger Margit Dall Aaslyng.

For at holde vægten eller hvis man ønsker at tabe sig kan dagens måltider bestå af magre kød- og pålægsprodukter fra gris, ko, fjerkræ og lam samt andre proteinrige fødevarer som magre mejeriprodukter, æg, fisk, skaldyr og bælgfrugter kombineret med fiber og fuldkorn.

Af Tóra Effersøe Mortensen, madogbolig.dk/NewsDesk Aller Media

Dagens Gossip