Slidgigt er ikke kun for de gamle og svage

I takt med at vores hverdag bliver mere og mere digital, skal vi ikke blot vende os til, at alting bliver nemmere og mere tilgængeligt. Vi skal også forholde os til en lang række bivirkninger ved den digitale udvikling. For eksempel er slidgigt, takket være mobil og computerbrug, blevet mere og mere almindeligt blandt de unge.

Slidgigt kan ikke helbredes

Lidelser som sceneskedehindebetændelse og slidgigt, er desværre blevet mere og mere almindelige blandt den yngre generation. Sagen er, at vi bruger meget mere tid med smartphones og computermus end tidligere, og at det er med til at sætte skub i disse lidelser – simpelthen fordi vi ikke er beregnet til, at skulle bruge fingre, hænder og håndled på den måde, som vi gør. En af de helt essentielle forskelle på hhv. sceneskedehindebetændelse og slidgigt er, at sceneskedehindebetændelsen er en midlertidig betændelsestilstand, der ofte går i sig selv, mens slidgigt er en permanent kronisk lidelse, der ikke kan behandles. Man kan forebygge slidgigt og lindre smerterne vha. glucosamin.

Glucosamin er et stof, vi alle udvikler helt naturligt i kroppen, som har til formål at reparere og vedligeholde vores brusk. Brusken ligger i leddene, mellem knoglerne, og skal være elastisk for at hele bevægeapparatet fungerer så smerte- og gnidningsfrit som muligt.

Slidgigt opstår når denne brusk slides og mister sin elasticitet. Det gør, at knoglerne skurer mod hinanden, ligesom en motor uden olie, og det er en meget smertefuld tilstand. Glucosamin kan tages som et kosttilskud, men er ikke en kur mod slidgigt – det er blot et redskab til at holde det i ro og sikre, at kroppen får nok smørelse, så lidelsen ikke opstår ligeså let som hvis man undlader, at tage glucosaminen.

Slidgigt i hænder og fingre

Slidgigt er desværre en meget almindelig følgeskade af overdreven brug af mobiltelefonen. De nyeste tal viser, at vi i gennemsnit tjekker telefonen 150 gange om dagen – og det er vel at mære i gennemsnit. Dermed risikerer, specielt den yngre generation, at udvikle slidgigt i hænder og fingre, simpelthen på grund af deres snapchat, sms og mailkorrespondancer, der fylder enormt meget på smartphones.

Det er vigtigt at huske på, at hvis man først har fået slidgigt, så er der endnu ikke nogen kur. Ja, du kan holde smerterne og symptomerne i ro med bl.a. glucosamin, men det betyder ikke, at slidgigten forsvinder. Heller ikke selvom du holder en pause. Som det er lige nu, er der tale om en permanent tilstand, og derfor er det vigtigt, at lytte til sin krops signaler og være opmærksom på, at man ikke bruger for meget tid med telefonen mellem fingrene. For selvom de bliver bedre og bedre, at holde om, så er det stadig en stor belastning for leddene, at skrive sms’er, tweets og facebookopdateringer.

Sørg for, at holde nogle digitale pauser i løbet af dagen, og hent evt. app’en Checky, der viser dig, hvor mange gange du egentlig tjekker mobilen i løbet af en dag. For langt de fleste vil det være noget af et chock, at få sat tal på mobilforbruget.

Dagens Gossip

Dagens TV