Sløret for Københavns nye metrostationer er løftet

Samtlige 17 nye metrostationer, der kan tages i brug fra december 2018, får således deres eget personlige præg.

”Idéen er at trække byen med ned i metroen. Passagererne skal kunne følge med i, hvor de er på rejsen, og de skal have mulighed for at genkende deres lokale nabolag – også når de befinder sig under jorden. Vi giver den stramme, nordiske funktionalitet, der præger designet af de eksisterende metrostationer, et lille tvist med et mere farverigt og varieret udtryk”, siger Henrik Plougmann Olsen, der er administrerende direktør i Metroselskabet.

Han præsenterede fredag udseendet på de 17 nye metrostationer, der i 2018 skal udgøre Cityringen i København.

Cityringen kører, som navnet antyder, i ring om Københavns kvarterer og går fra Kongens Nytorv ud mod Østerbro til Poul Henningsens Plads og videre mod Nørrebro, inden den krydser den nuværende metrolinje på Frederiksberg og til sidst passerer Enghave Plads på Vesterbro og kører tilbage til Kongens Nytorv.

Selvom designet af de nye stationer får hver deres særpræg, så følger de ikke desto mindre tråden fra de eksisterende stationer. Det sker ifølge Metroselskabet med respekt for den gamle danske jernbanearkitektur, som handler om at fastholde og forfine et bestemt design over længere tid.

»I arbejdet med udformningen af de nye stationer har vi derfor lagt vægt på, at det både skal være langtidsholdbart og kunne fungere i hverdagen. Passagererne skal også være tilfredse om 100 år”, siger Henrik Plougmann Olsen.

Metroen havde sidste år 54 millioner passagerer. I 2025 ventes 130 millioner passagerer at bruge Metroen.

Dagens Gossip