Smedegaard: »Vores succes er selvskabt«

»Som I sikkert vil forvente, er vi godt tilfredse med andet kvartal.«

Så selvsikkert indledte Mærsk topchef Nils Smedegaard morgenens telekonference for analytikere og journalister i forbindelse med selskabets halvårsregnskab.

Selvsikkerheden tager især udgangspunkt i resultaterne i containerforretningen Maersk Line. Her landede overskuddet på 2,5 milliarder kroner, hvilket er syv gange bedre end den gennemsnitlige analytikerforventning på 347 millioner kroner.

Gode resultater i svært marked

Resultatet er opnået i et trægt marked. Det globale marked for containerfragt er kun vokset med to procent i andet kvartal. 

Samtidig har en række af de store containerselskaber fået leveret nogle af de kæmpeskibe, de bestilte under de gode tider inden finanskrisen - eksempelvis fik Mærsk for kort tid siden leveret verdens største containerskib - hvilket lægger et yderligere pres på fragtraterne, der gennemsnitligt faldt med 13 procent i perioden.

Når Maersk Line alligevel overrasker positivt, skyldes det, at selskabet har arbejdet intensivt med at optimere driften og dermed har formået at trække fra konkurrenterne, forklarer Nils Smedegaard.

»Vi føler egentlig, at det er ret selvskabt med en forbedret konkurrenceevne i langt de fleste forretninger. Det mangeårige arbejde vi har gjort med at gøre Maersk Line mere konkurrencedygtigt, er begyndt at give resultater,« siger han og fortsætter:

»Det er nu tredje kvartal i træk, at vores driftssynergi ligger mere end fem procent over gennemsnittet i industrien. Så Maersk Lines konkurrenceevne er, føler vi, stabiliseret på et højt niveau,« siger Nils Smedegaard.

Lavere brændstofforbrug

Noget af det, der er lykkedes for Maersk Line, er at optimere rutenetværket for containerskibe, hvilket har ført til et væsentligt lavere brændstofforbrug.

Maersk Line har reduceret sine brændstofomkostninger med 31 procent i forhold til andet kvartal 2012, hvilket dog også skyldes, at brændstofpriserne (bunkerpriserne) er faldet med 15 procent i takt med de faldende oliepriser.

For at modvirke de svære markedsvilkår på det globale containermarked har Maersk Line for nylig aftalt at etablere en alliance i 2014 med to af verdens største rederier, MSC og CMA CGM, den såkaldte P3-alliance.

Alliancen går ud på at skabe et uafhængigt netværk med 255 containerskibe - med en samlet kapacitet på 2,6 millioner 20 fods-containere - der skal sejle på ruterne mellem Asien over Europa og over Atlanten. Målet er at etablere et fælles driftscenter og derigennem reducere omkostninger og modvirke, at selskaberne modarbejder hinanden med en priskrig. 

»P3-alliance er ikke nødvendig«

Samarbejdet er dog ikke endeligt på plads, og skal blandt andet først godkendes af konkurrencemyndighederne. På dagens telekonference nævnte Nils Smedegaard, at det ikke er bydende nødvendigt for Mærsk, at det bliver en realitet.

»Vi drøfter med konkurrencemyndighederne, og i øjeblikket kan vi ikke se nogen røde lys. Vi synes, at det udvikler sig fornuftigt, men vi har ikke fået nogen godkendelser,« siger han og fortsætter:

»Og jeg vil sige, at vi har fået styr på Maersk Line til et niveau, hvor vi kan sige: Hvis P3 ikke kommer, så kan vi sagtens leve med det. Vi er i en stærk position.«

Topchefen forventer ikke yderligere ratefald resten af året, og han lægger ikke skjul på, at han ser Maersk Line levere endnu bedre resultater fremover.

»Industrien som helhed har ikke været har ikke været rentabel i første halvår. Det kan vi jo se, når vi læser konkurrenternes regnskaber. Vi leverer et rimeligt regnskab. Men det er jo ikke sådan, at vi ikke synes, at vi ikke skal tjene flere penge,« siger han.

Dagens Gossip