Snart må du tale i din mobil i flyet

En kværulerende medpassager plaprer ind i sin telefon, et barn spiller på sin gameboy og en teenager lytter til musik. Dine hænder bliver svedige. Radiosignalerne kan jo få flyet til at styrte ned. Du ser et brændende vrag for dig, skrig, en nyhedshelikopter, ingen overlevende. Men risikoen for, at det scenarie sker, er forsvindende lille, og derfor bliver reglerne for elektronik ombord nok snart lavet om.

For reglerne stammer fra 1966, og siden da er der sket meget, både i flyenes elektronik og i den elektronik de rejsende tager med sig. De amerikanske luftfartsmyndigheder FAA, Federal Aviation Administration forventes derfor at slække på reglerne, noget der bliver diskuteret højlydt på det internationale Paris Air show i denne uge, skriver Wallstreet Journal.

»Det ville være meget lettere for os, hvis vi fik en global standard. Som det er nu, er det et mareridt at finde ud af i hvilke luftrum mobilopkald fra fly er forbudt,« siger Alexandre de Juniac, bestyrelsesformand i Air France til Wallstreet Journal.

Reglerne er nemlig ikke bare regler. De varierer fra land til land, og fra flyselskab til flyselskab. Det gør det svært for piloterne at navigere mellem de forskellige luftrums lovgivning for elektronik, især efter flere flyselskaber udbyder Wi-fi og ofte tillader brug af elektronik i 10.000 fods højde.

Og ændrer FAA reglerne, vil det kunne betyde en ændring af reglerne verden over, siger næstformand i in-flight mediet Thales. Han siger, at de i Thales aldrig har haft nogen bekymringer om elektriske forstyrrelser fra passagerers mobiltelefoner, musikafspillere, Ipads og lignende.

Han bakkes op af Jay Gandhi, leder af MET Labs, som tester håndholdt udstyr for elektronikfabrikanter. For langt de fleste typer mobiler og underholdningsplatforme genererer så svage elektromagnetiske felter, at det på ingen måde kan overmande flyets systemer, siger han til Wallstreet Journal.

Du kan læse og lytte dig gennem take-off

Med de nye regler kan passagerer få lov til at bruge nogle former for elektronik, når flyet kører på startbanen og endda også under take-off og landing ifølge de konsulenter og embedsmænd FAA rådgiver sig med i myndighedens panel af eksperter. Det vil ikke kun lette piloternes liv, men også passagerernes, som er en stor del af grunden til, at FAA nu undersøger reglerne.

Et stort antal passagerer trodser bevidst og ubevidst de nuværende regler, og i en undersøgelse lavet af FAA's eksperter, viser det sig at en ud af tre mindst en gang har glemt at slukke for en eller anden form for elektronisk udstyr under hele flyveturen.

Men den forventede beslutning om at ændre reglerne kan gøre det ganske legalt at læse på en e-boglæser fra kabinen lukkes til den åbnes igen. Der vil dog fortsat være forskelle lande mellem og flyproducenter mellem, og udkastet til rapporten beskriver også grundlæggende tre slags fly.

De store eller nye fly, hvor det er i orden at have elektronik tændt under hele turen, de fly som har begrænset beskyttelse, hvor passagererne nok stadig vil blive bedt om at slukke telefoner og lignende, indtil det igen er okay at lytte til musik eller spille Angry Birds, og den type hvor nogle typer elektronik er tilladt under hele turen, og andet skal slukkes under for eksempel landing.

FAA vil dog ikke tage en endelig beslutning før myndigheden har modtaget den sidste version af panelets undersøgelse, som er blevet udsat til september. FAA har godkendt panelets ønske om udsættelse, selvom der er stor interesse fra blandt andet passagerer, fordi der er vigtigt, at der er tid til at vurdere sikkerheden og mulighederne for at ændre kodekset, siger en talskvinde i FAA.

SAS måske på vej med ændring

De regler danske luftfartsselskaber følger er udstukket af EU, og i blandt andet SAS oversætter selskabet reglerne til egne retningslinjer. Men reglerne, som pressechef i SAS Trine Kromann-Mikkelsen kender dem, er forældede, og siden de blev lave,t er der sket meget på området.

»Vi er nogle af de skrappeste med at få slukket mobiludstyret, og det er faktisk svært at håndhæve disse regler. Så vi er i gang med et internt projekt, hvor vi er ved at kigge på, hvordan reglerne er i forhold til praksis,« siger hun og tilføjer:

»Rejsende er vant til at være på hele tiden, og måske tænker de slet ikke over, det skal slukkes, så vi vil gerne have et mere up to date regelsæt. Derfor ser vi frem til at få sådan nogle undersøgelser, som den FAA laver, men indtil da forholder vi os til de regler, der nu engang er.«

 

 

 

 

 

 

 

Dagens Gossip