Snyd: Rejse-hjemmesider fusker med gebyrer

Skrevet af Sol Stoffregen

07/10/2013

Dagens topnyheder

Man skal være usædvanlig opmærksom, når man klikker rundt på hjemmesider for at bestille drømmerejsen hos agenter og mellemhandlere. Listen af ulovlige tricks som hjemmesider, der sælger flybilletter, benytter sig af er nemlig rigtig lang, og du bliver snydt for rigtig mange kroner.

Det skriver Søndagsavisen.

Det drejer sig især om transaktionsgebyrer, forhøjet dankort-gebyrer, priser, der pludselig vokser midt i bestillingen og dyre ekstraydelser, der er klikket til på forhånd.

Følg Dagens.dk på Facebook - Altid gratis nyheder og information   

Søndagsavisen har undersøgt vilkårene for bestilling af flybilletter på nettet udenom flyselskabernes egne hjemmesider, og resultatet er langt fra positivt. Det har fået forbrugerombudsmanden, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbrugerrådet op af stolene.

-  Det her viser, at den branche tilsyneladende har problemer, og det må vi kigge på, siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Martin Nyvang til Søndagsavisen.

LÆS OGSÅ: Det vrimler med gebyrer på de danske hospitaler

Snyder på mange områder
Reglerne siger, at det højeste beløb et dankortgebyr pr bestilling må koste er 1,39 kroner, men alligevel findes der hjemmesider, som tager op til 79 kroner.

"Negativ aftalebinding" er navnet på et andet ulovligt trick, som hjemmesiderne tyer til. Det går ud på, at der allerede er klikket felter af med tilkøb, såsom afbestillingsforsikringer og andre tillægsydelser. Hvis ikke den rejsende er kvik og lægger mærke til de skjulte tilkøb, ender han med at hænge på dem og derved betale for ydelser, som måske ikke er ønskede.

LÆS OGSÅ: Netbutikker snyder med dankortgebyrer

Endelig benytter selskaberne sig af ulovlige tricks, nå prisen under bestillingen pludselig vokser uden nogen synlig grund.  

- Ved udbud af flyrejser skal den samlede pris for billetten oplyses, og der må ikke være skjulte gebyrer, som dukker op undervejs i bookingprocessen. Sådan er de fælles europæiske regler, som gælder i alle medlemsstater, siger Forbrugerombudsmanden, Henrik Øe til Søndagsavisen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er allerede i gang med en undersøgelse af flyselskabernes dankortgebyrer. 

- Vi lavede en lille forundersøgelse, som viste, at det så rigtig skidt ud. Derfor har vi iværksat en større undersøgelse, siger Martin Nyvang fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til Søndagsavisen.