Snydt af African Mango? Sådan slipper du ud af aftalen

Skrevet af redaktion

19/06/2012
Rigtig mange danskere er blevet snydt af firmaet African Mango, men her får du lidt hjælp til at komme videre. African Mange har bondefanget kunderne via tilsyneladende ganske harmløse annoncer på Facebook. Her har de bestilt en meget billig prøve på et slankemiddel, men efterfølgende er der blevet trukket penge fra deres konto. De er nemlig blevet tilmeldt et abonnement de ikke selv var klar over, og så har African Mango trukket tusindvis af kroner. Mange har endda ikke engang modtaget de produkter, som de ellers er blevet flået for økonomisk. Forbrugerrådet anbefaler at man starter med at gøre indsigelse overfor sin bank, skriver bladet Tænk. Hvis du kontakter banken hurtigst muligt og senest 2 måneder efter pengene er trukket på din konto, skal banken nemlig tilbageføre dine penge. Det gælder, når du har indgået abonnementsaftalen på baggrund af en vildledende annonce. Har du ikke modtaget nogle eller alle de produkter, der er trukket penge for, er du dækket af reglerne for ehandel. Der er ikke en fast ramme for, hvornår du skal gøre indsigelse, men du skal kontakte banken hurtigst muligt. Selvom det er en dårlig trøst, så er svindelnummeret med African Mango ikke nyt. Tilbage i marts 2012 anmeldte Forbrugerrådet African Mango og firmaet Metaburn til Forbrugerombudsmanden og Fødevarestyrelsen dels for at vildlede forbrugerne til at indgå en aftale om abonnement og dels for at annoncere om en slankeeffekt, som ikke er dokumenteret. Forbrugerrådet har følgende gode råd: Når du modtager en vare, du ikke (tilsigtet) har bestilt, skal du først gøre afsenderen opmærksom på problemet. Sørg for at gemme en kopi, så du kan dokumentere dig senere, hvis der bliver problemer. Du er ikke forpligtet til at sende varen retur men du skal være behjælpelig med at aflevere varen til en eventuel fragtmand. Svar altid på stævninger eller inkassosager, også selv om du har skrevet direkte til firmaet. Gør indsigelse ved registrering som dårlig betaler. Registre for dårlige betalere må ikke opføre en person, hvis der er uenighed mellem parterne om, hvorvidt der skyldes penge. Indberet problemet til Forbrugerombudsmanden. Du kan læse meget mere om dine rettigheder her.

Dagens topnyheder

Rigtig mange danskere er blevet snydt af firmaet African Mango, men her får du lidt hjælp til at komme videre. African Mange har bondefanget kunderne via tilsyneladende ganske harmløse annoncer på Facebook. Her har de bestilt en meget billig prøve på et slankemiddel, men efterfølgende er der blevet trukket penge fra deres konto. De er nemlig blevet tilmeldt et abonnement de ikke selv var klar over, og så har African Mango trukket tusindvis af kroner. Mange har endda ikke engang modtaget de produkter, som de ellers er blevet flået for økonomisk. Forbrugerrådet anbefaler at man starter med at gøre indsigelse overfor sin bank, skriver bladet Tænk.
  • Hvis du kontakter banken hurtigst muligt og senest 2 måneder efter pengene er trukket på din konto, skal banken nemlig tilbageføre dine penge.
  • Det gælder, når du har indgået abonnementsaftalen på baggrund af en vildledende annonce.
  • Har du ikke modtaget nogle eller alle de produkter, der er trukket penge for, er du dækket af reglerne for ehandel.
  • Der er ikke en fast ramme for, hvornår du skal gøre indsigelse, men du skal kontakte banken hurtigst muligt.
Selvom det er en dårlig trøst, så er svindelnummeret med African Mango ikke nyt. Tilbage i marts 2012 anmeldte Forbrugerrådet African Mango og firmaet Metaburn til Forbrugerombudsmanden og Fødevarestyrelsen dels for at vildlede forbrugerne til at indgå en aftale om abonnement og dels for at annoncere om en slankeeffekt, som ikke er dokumenteret. Forbrugerrådet har følgende gode råd:
  • Når du modtager en vare, du ikke (tilsigtet) har bestilt, skal du først gøre afsenderen opmærksom på problemet.
  • Sørg for at gemme en kopi, så du kan dokumentere dig senere, hvis der bliver problemer.
  • Du er ikke forpligtet til at sende varen retur men du skal være behjælpelig med at aflevere varen til en eventuel fragtmand.
  • Svar altid på stævninger eller inkassosager, også selv om du har skrevet direkte til firmaet.
  • Gør indsigelse ved registrering som dårlig betaler. Registre for dårlige betalere må ikke opføre en person, hvis der er uenighed mellem parterne om, hvorvidt der skyldes penge.
  • Indberet problemet til Forbrugerombudsmanden.
Du kan læse meget mere om dine rettigheder her.