Social- og Sundhedsministeriet går over til ”cloud computing”

Skrevet af John Meyer

06/02/2013

Mest læste i dag


Social- og Integrationsministeriet har netop afsluttet et forløb, hvor ministeren og departementets mailtjeneste er flyttet fra den lokale mailserver til en mailtjeneste i skyen. Ministeriet er den første offentlige myndighed, der får drevet sin mail i onlineløsningen, og det skal blandt andet sikre, at ministeren og medarbejderne har adgang til mailsystemet under f.eks. strømsvigt som det, der senest mørklagde hele indre by i København i december sidste år.
 

- Det er vigtigt for os at kunne tilbyde ministeren en mailtjeneste, der er uafhængig af ministeriets mailservere og strømforsyning. Skybruddet i juli 2011 viste et klart behov for, at vi har et beredskab og en platform, der fungerer uafhængigt af strømsvigt og oversvømmelse, siger Annie Stahel, IT-chef i Social- og Integrationsministeriet.


Social- og Integrationsministeriet har i efteråret 2012 opgraderet softwareplatformen i departementet for at kunne gå i skyen. Onlineløsningen skal levere en oppetid, der er tæt på de 100 procent og sikre en så høj tilgængelighed og driftsstabilitet som mulig.
Ministeriet har samarbejdet med bl.a. Microsoft Services og Microsofts partnerfirma Venzo om at få driften af mailtjenesten i skyen.