Sørg for at få dit daglige rugbrød

Netop fordi der ikke er ret mange andre lande, som spiser rugbrød, kan det være svært at forstå, at vi i Danmark fortsætter med at anbefale det.

- Den daglige anbefaling på kostfibre siger, at vi skal have mindst 30 g om dagen. Vi spiser i gennemsnit kun godt 20 g – så der er et stykke vej til de 30 g, og der er meget store individuelle forskelle på vores indtag. I forhold til vægttab vil det endda være godt for dig at komme i nærheden af 40 g fibre om dagen.

- Det er mange, men det skyldes, at fibrene giver dig stor mæthed, stabilt blodsukker og hjælper transporten af kalorierne i kroppen, siger diætist Lisa Bolting.

Pålæg på rugbrødet? Hent en guide til det sunde pålæg på SlankeDoktor.dk

Rugbrød giver flest kostfibre
Vi må holde fast i rugbrødet, da det er den type af brød, som indeholder langt de fleste kostfibre.

- Hertil kommer at rugbrød indeholder mange gode vitaminer og mineraler, som vi skal have hver dag. Når du vælger rugbrødet, så gå efter de ”tunge typer” – dem med gods i. Sørg også for at rugmel eller rugkerner står først på ingredienslisten. Der bruges desværre i mange rugbrød en langt lettere type kaldet rugsigtemel, siger Lisa Bolting.

Du får her en liste over, hvor de fleste fibre gemmer sig i de forskellige meltyper:

Type af mel                                          Kostfibre pr. 100 g                                                                                                                             
Rugmel                                                    15 g
Rugkerner knækkede/hele                  15 g
Fuldkornsspeltmel                               12 g
Hvid Hvede                                            12 g
Fuldkornshvedemel                             11 g
Grahamsmel                                          11 g
Hvedekerner hele/knækkede              11 g
Havregryn                                               10 g
Rugsigtemel                                             6 g
Sigtemel                                                    5 g                        
Hvedemel                                                 4 g
Speltmel, sigtet                                        4 g

Slank dig med rugbrød og havregryn – læs mere på SlankeDoktor.dk

Af Redaktionen, SlankeDoktor.dk/NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip