Søstrene Grene åbner sin første butik i Asien

BEIJING: I over 30 år har Asien spillet en vigtig rolle for udviklingen af familievirksomheden Søstrene Grene. Store dele af sortimentet i butikkerne er købt på asiatiske markeder, men hidtil har discountkæden holdt sig til at købe og ikke sælge i Østen.

Det bliver der lavet om på, når Søstrene Grenes butikskoncept flytter til Japan, hvor den første butik inden længe åbner i Tokyo. Nyheden blev lanceret på japansk grund i denne uge og markeret med en reception på den danske ambassade i Tokyo.

»Der er et tomrum i vores niche herude. Det har medført, at vi nu søger hele vejen til Japan i stedet for at prøve på markeder tættere på Danmark, hvor der er meget større konkurrence. Det er et kæmpemarked, og det har potentiale til at blive et af vores største. Man kan jo lave 100 butikker her, uden at de ligger dør om dør,« siger direktør i Søstrene Grene, Mikkel Grene.

Over de seneste år er han og den øvrige ledelse flere gange blevet kontaktet af japanske virksomheder, der har ønsket at bringe konceptet til Japan.

Interessen blev yderligere styrket sidste år, efter at discountkæden Tiger åbnede en butik i byen Osaka. Den har vist sig at være en stor succes, og Tiger er nu i færd med at åbne en ny forretning i Tokyo. Søstrene Grene i Japan vil fremover blive ledet af Rika Aoki, der allerede for ti år siden lagde mærke til Søstrene Grene under et besøg i Danmark. De seneste fem år har hun forsøgt at overbevise ledelsen om, at konceptet skulle lanceres på det japanske marked.En særlig atmosfære

»Tanken er at introducere Søstrene Grene på samme måde, som man kender butikken fra Danmark. Selvfølgelig er der kulturforskelle mellem Danmark og Japan, og måske laver vi nogle ændringer hen ad vejen, men konceptet er helt det samme. Atmosfæren i en Søstrene Grene-butik er noget særligt, og det findes ikke andre steder i Japan,« siger Rika Aoki.

Men selv om konceptet forbliver intakt, vil der i Japan blive skruet op for det danske islæt. Butikken lanceres under sloganet Søstrene Grene of Denmark, og fortællingen om Danmark og dansk design bliver en vigtig del af markedsføringen. Halvdelen af varerne kommer fra Europa, mens produkter fra Kina og andre asiatiske lande bliver designet af Søstrene Grenes egne folk, så kunderne får en oplevelse af at købe skandinavisk.

Søstrene Grene har i dag 60 butikker i Nordeuropa og forventer at nå op på 100 butikker på verdensplan i 2015. I Japan har Mikkel Grene allerede udset sig en passende beliggenhed for butik nummer to, hvis den første bliver en succes.

»Hvis det går rigtig godt, er det med at følge op hurtigt. De er meget hurtige til at kopiere tingene herude. Der gik ikke mere end tre måneder, efter at Tiger kom til Japan, før den første kopibutik åbnede. Heldigvis er vores koncept svært at kopiere. Butikken bliver konstant brudt op og varerne flyttet rundt på en meget dynamisk måde, så det er ikke bare et spørgsmål om at sætte ting ind på hylder,« siger han.

Butikken i Tokyo bliver på omkring 300 kvadratmeter og kommer til at ligge i et nybygget shoppingcenter i den japanske hovedstads Makuhari-område. Både center og butik åbner i midten af december.

»Usikkerheden er selvfølgelig større, når man kommer så langt væk hjemmefra. Man ved ikke rigtigt, hvad man skal forvente, men mavefornemmelsen er god,« siger Mikkel Grene.

Dagens Gossip