Søvn-ekspertens råd: Her er tricket til at komme op om morgenen

Så skal du i princippet blot gøre en enkelt ting – nemlig følge søvnekspertens god råd.

Mørket gør os i højere grad triste, og omkring fem pct. af den danske befolkning lider da også af vinterdepression.

Men mørket gør også, at vi er mere trætte og har brug for mere søvn.

- I den ideelle situation bør vi vågne lige, før vækkeuret ringer. Men det gør de færreste. Om vinteren er lys til gengæld løsningen i forhold til træthed og tristhed. Det handler simpelthen om at tænde så meget lys som muligt, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel.

Vores indre døgnrytme bliver nemlig reguleret af lys og mørke, og når vi om efteråret og vinteren er omgivet af rigtig meget mørke, handler det om at påvirke døgnrytmen med kunstigt lys.

Det vil gøre det lettere for os at komme op, forklarer søvneksperten.

Hvordan ser dine morgener ud? Her er 4 morgenrutiner, du bør ændre. Læs om dem på Soendag.dk.

Dæmp lyset ved sengetid

Det kunstige lys skal dog dæmpes eller slukkes, når vi nærmer os sengetid.

- Det er søvnpresset og døgnrytmen, der er afgørende for, vi falder i søvn om aftenen. Selvom det er vinter, skal du stadig skærme dig fra lyset. Bare lyset fra gaden kan nedsætte din melatoninproduktion og dermed påvirke søvnen, siger Mikael Rasmussen.

Han råder til, at man allerede begynder at skærme sig fra lyset 1-2 timer før sengetid, og at man så sørger for at have masser af lys, når man skal vågne om morgenen.

Har du brug for en stor kop kaffe om morgenen? På Soendag.dk kan du læse om, hvad din morgenkaffe gør ved dig.

Vi er i konstant søvnunderskud

Det er nemlig meget vigtigt, at vi er rettet ind i forhold til kroppens døgnrytme.

- I vores samfund sover vi ikke så meget i hverdagene og mere i weekenden. Vi er altså i et konstant søvnunderskud. Hvis vi fortsætter med dette mønster i længere tid, kan det øge risikoen for forhøjet blodtryk, depression, diabetes, overvægt mv., siger Mikael Rasmussen.

Han peger på, at man typisk anbefaler mellem 7-8 timers søvn hver nat til voksne mennesker.

Er man i søvnunderskud kan man f.eks. mærke det på forbruget af kaffe eller problemer med at holde sig vågen om aftenen foran fjernsynet.

- Det er klare indikationer på et søvnunderskud, siger Mikael Rasmussen, der i disse tilfælde anbefaler, at man straks kigger sine søvnvaner igennem og ændrer dem.

Af Mia Qvist Scheelsbeck, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip

Dagens TV