SOS International trodser krisen

Benbrud, malaria, og motorer der nægter at forcere Europas bjergegne. Skandinaviske rejsendes behov for hjælp er en voksende milliardforretning.

SOS International, som assisterer nødlidende danskere, nordmænd, svenskere og finner i hele verden, trodsede den globale økonomiske krise og kom ud af 2012 med en omsætning på 2,1 milliarder kroner - en stigning på 283 millioner kroner fra 2011. Overskuddet endte på 67,7 mio. kroner mod 52,1 mio. kroner i 2011. 

Væksten ligger på tre områder; Travel, Health og Roadside, hvor væksten i sidstnævnte især skyldes opkøbet af Dansk Autohjælp. Her steg omsætningen fra 260 millioner kroner i 2011 til 411 millioner i 2012.

»I Roadside ser vi en stor vækst, fordi vi har mulighed for nye opkøb. Dansk Autohjælp står hovedsagligt for den stigning,« siger CFO i SOS International a/s Ole Joachim Jensen.

SOS Internationals oprindelige område Travel, som omfatter alle de aspekter af assistance rejsende har gennem deres forsikringsselskaber, er dog stadig det, som trækker flest milliarder i kassen. Området står for 1,5 milliarder ud af de 2,1 milliarder, så selv om væksten kun steg fra 1,45 milliarder i 2011 til 1,53 milliarder i 2012, er det endnu her, SOS er stærkest.

»Travel er langt det største. Vi har været store her i mange år, og vi dækker rigtig mange forsikringsselskaber. Derfor er der heller ikke mulighed for samme voldsomme vækst som i Roadside, hvor vi har mulighed for nye opkøb,« siger Ole Joachim Jensen.

Dansk Autohjælp er dog ikke det eneste nye tilkøb koncernen har lavet. I april i år købte SOS International Tryghedscentralen i Norge med cirka 100 medarbejdere, som et led af den nye strategi på Health-området.

»Health er et relativt nyt område, og den privatisering, der sker i hele sundhedsområdet, gør, at det er oplagt at lave forsikringsordninger her. Derfor købte vi Tryghedssentralen, da det passer godt i vores strategi og som et led i vores privatiseringstankegang,« siger Ole Joachim Jensen.

Health er også et område, hvor Ole Joachim Jensen tror på stor vækst fremover, ligesom at koncernen vil satse mere på udlandet.

»Lige nu opererer vi for kunder i Norden og vil vækste gennem opkøb. Men vi har også en aktiv international strategi, hvor vi ser på at få kunder uden for Norden,« siger Ole Joachim Jensen og tilføjer:

»For eksempel Kina og Inden og lande, hvor man er blevet rigere på kort tid og hvor folk begynder at rejse mere og hvor forsikringsselskaberne får brug for noget hjælp. Vi har dog ikke noget konkret i kikkerten lige nu.«

Dagens Gossip

Dagens TV