Souchefen Daniels vrede mod kunde går viralt: Du ved, hvem du er

Skrevet af Kirstine Petersen

12/07/2016

Mest læste i dag

At arbejde i kassen er aldrig let. Hele dagen skal du smile, være på, være serviceminded, tage klager og kritik til dig, som nogle gange kan skyldes dine kollegaers fejl i en anden afdeling.

Nogle gange er der hold i kundens klager, og andre gange er der ikke, men man kan i det mindste beklage sig på en ordentlig måde over for sit medmenneske, der sidder i kassen, mener souchefen Daniel fra den aarhusianske Rema1000-butik Frederiksgade.

Han har skrevet et indlæg på butikkens hjemmeside, hvor han forsvarer sin medarbejder, der er dybt rystet efter mødet med en kunde i butikken.

Opslaget er gået viralt og er liket af knapt 10.000 mennesker og delt over 1.800 gange. Daniels appel lyder:

- Hej! Ja dig! Du ved, hvem du er. Du var hernede i butikken og handle i dag for cirka en time siden. Du ser, at der er gang i alle vores kasser, alle medarbejdere har travlt med at betjene kunder, og der er kø. Du kommer hen til ekspedienten i kasse 1. Ekspedienten laver en fejl, da et nedsat-klistermærke fra en vare er faldet af, så du ikke får den rabat, du skulle have haft. Dette gør dig så arrig, at du råber af kasseekspedienten, lyder det indledende fra chefen. 

- Du ser, at hun bliver forskrækket og faktisk ret hurtigt får tårer i øjnene af de hårde ord, du efterfølgende sender efter hende. Hun indrømmer sin fejl og siger, at hun nok skal få det rettet.

Undskyldningen stopper dog ikke kunden, som bliver ved med at rase.

- Ekspedienten fortæller dig, at hun har ADHD og nemt kan blive stresset, så hun beder dig give hende en chance for lige at få tid til at få det rettet i systemet og give dig pengene retur. Herefter råber du, at hvis hun har ADHD så burde hun da slet ikke arbejde her! Du ser at ekspedienten nu bryder fuldstændig sammen og begynder at græde. Hun siger du skal stoppe med at snakke sådan.

Ifølge Daniel blander nogle andre kunder sig i affæren og beder kunden om at tage det roligt. Lige lidt hjælper det:

- Du bliver ved. Ekspedienten kan ikke holde til mere og kan næsten ikke snakke, fordi hun er ked af det. Til sidst forlader du butikken. Ekspedienten fortsætter sit arbejde i kassen længe efter, du er gået. Hun er stadig ked af det.

Flere kunder henvender sig til medarbejderen og roser hende ifølge Daniel, der virker tilfreds med sin ansattes indsats.

- De siger hun klarede det godt, og komplimenterer hendes måde at tackle situationen på. Men hun er altså stadig ked af det. Du fik ødelagt hendes dag og gjort mere skade på hendes humør end du er klar over, skriver Daniel.

- Når du læser denne tekst, har du for længst opdaget, at det er dig, jeg skriver om. Jeg ved ikke, hvordan du har det nu. Du fik ødelagt en persons dag, en person, der ellers hver dag gør sit bedste på sit arbejde og gør en fantastisk indsats overfor vores kunder. Hun har ADHD, det er rigtigt. Men på trods af hendes udfordringer, gør hun det så fantastisk, og hun har LIGE så meget ret til at være her som alle os andre!, uddyber souchefen.

- Hvis du har det lige så skidt med dig selv, som du har fået vores ekspedient til at føle sig, så ved du, hvor du kan finde os, lyder det opfordrende fra Daniel til slut.

Han opdaterer senere opslaget med følgende tak til de, der har delt og liket hans fortælling:

- Jeg kan fortælle at hun STADIG er her på arbejde sammen med mig, og hun sidder STADIG i kassen og giver STADIG sit allerbedste og yder en helt fantastisk indsats! Hun har bevist at hun ikke er sådan at slå ud! :)

Se hele opslaget her: