Sparekasse får rap over fingrene

En kunde klagede til Forbrugerombudsmanden over, at Dronninglund Sparekasse ville indføre et årligt netbankgebyr på 75 kr. for visse kundegrupper.

Sparekassen havde annonceret det nye netbankgebyr på 75 kr. i dagspressen samt sendt mails ud om gebyret til visse af de omfattede kunder. Sparekassen var dog efterfølgende blevet opmærksom på, at varslingen ikke var sket i overensstemmelse med reglerne i betalingstjenesteloven, hvorfor det årlige netbankgebyr på 75 kr. aldrig blev indført. Forbrugerombudsmanden foretog derfor ikke yderligere vedrørende denne del af sagen.

Imidlertid havde Forbrugerombudsmanden i forbindelse med sin undersøgelse af sagen konstateret, at sparekassen pr. 1. maj 2012 havde indført et adviseringsgebyr på 15 kr. Gebyret skulle betales, hvis kunden via netbank indbetalte på konti i andre pengeinstitutter og ønskede at få sendt ekstra informationer om betalingen til henholdsvis beløbsmodtager eller beløbsafsender.

Forbrugerombudsmanden fandt, at sparekassens fremgangsmåde på en række punkter ikke levede op til betalingstjenestelovens regler.

Sparekassen sørger nu for, at de berørte kunder får refunderet adviseringsgebyret på 15 kr.

Dagens Gossip