Specialskole deler elever op i 'duller' og 'helte'

Skrevet af Michael Lauritsen

02/10/2013

Dagens topnyheder

Frederiksgård Skole i Vanløse deler vandene og har fået kønsdebatten til at rase. Skolen holder onsdag emnedag for 4., 5. og 6. klasse. For drengene er der arrangeret 'heltetræning', mens den står på 'dulledag' for pigerne.

I et brev til børnenes forældre, som i øjeblikket deles flittigt på Facebook, opfordres drengene til at medbringe gymnastiktøj, store madpakker og drikkedunke med masser af væske. Pigerne skal have fint tøj og makeup med.

Følg Dagens.dk på Facebook - Altid gratis nyheder og underholdning

Den kønsopdelte emnedag vækker harme. Blandt andet på Facebook-siden 'Kvinde kend din krop'.

Særligt er det ordene 'dulle' og 'helt', der får sindene i kog.

- Helte og duller. Så er rollerne fordelt. Også til senere i livet. Sproget betyder noget, konstaterer Facebook-brugeren Mai Misfeldt.

- Jøsses - håber der er nogle med en grim smag i munden - sikken nogle stereotyper at sætte op Piger = Duller - Drenge = helte - flot billede for deres selvopfattelse - hvad med de børn som ikke lige syntes "heltetræning" er fedt? eller de børn som ikke lige syntes makeup, "neglelag" og hårpynt er fedt? Havde det været her var min blevet hjemme og skolens ledelse havde fået et skriv., skriver Trine Carlsen.

Det er dog ikke alle, der tager skolens valg af emne ilde op.

- Hvad er problemet? Jeg er sikker på at hvis der er enkelte piger eller drenge, som ytrer ønske om at deltage i den "kønsmodsatte" aktivitet, så får de lov til det. Herregud, her er tale om en anderledes skoledag, som ganske vist er kønsopdelt - og hvad så? Mon ikke ungerne synes det er sjovt - og forhåbentlig oplever de det noget mere udramatisk, end hvad de voksne her på FB gør, skriver Malene Balle Hansen blandt andre.

Elever med særlige behov

De ansatte på Frederiksgård Skole vågnede onsdag morgen op til en regulær mediestorm. Men skoleleder Morten Leer mener, at historien om den kønsopdelte emnedag er taget ud af en kontekst. Han medgiver dog, at ordene 'dulledag' og 'heltetræning' er uhensigtsmæssige.

- Det har fået rigtig mange op ad stolen. Men vi har ingen intentioner om at arbejde med stereotype opfattelser, og vi vil ikke cementere en bestemt kønsopfattelse. Vi har lagt nogle målsætninger om at styrke det sociale fællesskab, og der har vi ved denne lejlighed valgt at opdele piger og drenge, siger han til Dagens.dk.

Frederiksgård Skole er en specialskole for elever, der blandt andet lider af autisme og ADHD. Onsdagens emnedag er den første af to, og eleverne er, ifølge Morten Leer, taget med på råd om, hvad dagene skal bruges på.

- Når man er elev på en specialskole, så kan man - ud over indlæringsvanskeligheder - også have problemer med selvværd og sociale relationer. Vi går ind og styrker de sociale relationer i henholdsvis pige - og drengegruppen, forklarer han.

Skolelederen fortæller også, at den onsdag i næste uge står på 'heltetræning' for pigerne, mens drengene får lov til selv at bestemme, hvad de vil bruge dagen på.

KLIK OG SE BREVET I FULD STØRRELSE: