Spis dig mæt og slank i agurker

De fleste forbinder agurker med sommermad, men faktisk kommer de første danske agurker på markedet allerede i februar-marts. Og du skal spise dem med god samvittighed, mener redaktionschef på ISABELLAS, Anita Banner:


− Agurker bliver af og til skældt ud, fordi de ikke indeholder så mange vitaminer som andre grøntsager. Det synes jeg er uretfærdigt, for agurker er uundværlige i madlavningen. Hvad er for eksempel den grydestegte kylling uden agurkesalat og lammestegen uden tzatziki? Agurker indeholder desuden en masse vand, så de er stort set kaloriefri, og det er da værd at tage med, siger Anita Banner.

Bliver du hurtigt lækkersulten? Få tips til sunde snacks på isabellas.dk. 

Ifølge Anita Banner forlænges agurkers holdbarhed, hvis du opbevarer dem i plastfilm i køleskabets grøntsagsskuffe ved ca. 10°. 


− De bliver desværre bløde, hvis de opbevares for koldt. Husk at tage dem ud af køleskabet i god tid, før de skal anvendes – så udvikles smagen sig bedst, råder hun.

Lav en sprød og lækker salat til aftensmad – få inspiration på madogbolig.dk. 


5 slankende agurketips fra Anita Banner:
• Skær agurker i stave, og brug den som et sundt og kalorielet mellemmåltid til både børn og voksne. Server dem især en times tid inden aftensmaden, så maven er fyldt lidt op, og du undgår overspisning ved aftensmaden.  

• Læg store agurkestave i madkassen, da de fleste børn og voksne hellere vil spise agurkestave end agurkeskiver, der har ligget oven på en mad i madkassen.

• Lav en agurkesandwich med lidt mayonnaise og masser af dild. Så har du sparet mange kalorier i forhold til traditionelt pålæg og smagen er i top.

• Kom altid masser af agurker i dine salater. Suppler med mere vitaminholdige grøntsager som kål, gulerødder og tomater.

• Prøv at blende en kold agurk med skyr og mynte og lidt salt, peber og citron. Så får du en dejlig sund agurkesuppe, der både mætter og slanker.

Line Sølvhøj Johansson, magasinet Mad/NewsDesk  Aller Media.

Dagens Gossip