Splinterny lufthavn i London vil koste 1000 milliarder

1600 boliger skal rives ned. Risikoen for at ødelægge sårbare naturområder omkring Themsen er stor. Og prisen vil lande tæt på 1000 milliarder kroner, hvis London skal have en helt ny lufthavn.

Det fremgår af en rapport offentliggjort tirsdag fra en kommission, der har haft til opgave at komme med forslag til, hvordan London kan løse kapacitetsproblemerne i sine lufthavne, skriver dn.no.

Landingsbanerne og terminalerne i Londons hovedlufthavn Heathrow, der målt på antal passagerer er verdens tredjestørste, er belastet til bristepunktet, og de seneste år har briterne diskuteret, hvordan problemet kan løses.

Ifølge kommissionen har London behov for en ny landingsbane inden 2030 og endnu en inden 2050.

Det er nu op til politikerne at arbejde videre med de tre løsningsforslag, som eksperterne anbefaler:

At udbygge enten Heathrow eller den noget mindre Gatwick syd for London med en ny start- og landingsbane. Eller den rasende dyre løsning: En helt ny storlufthavn placeret på en kunstig ø øst for millionbyen.

En ekstra landingsbane i Heathrow skønnes at koste 160 milliarder kroner. 1500 boliger skal fjernes for at skabe den nødvendige plads til udvidelsen, og 150.000 mennesker vil få øget støj fra fly.

Det vil være noget billigere at udvide Gatwick. Knap 120 milliarder. Desuden vil en ny landingsbane "kun" kræve nedrivning af 200 huse, og 1900 mennesker yderligere må leve med larm fra jetmotorer.

Prisen for en helt ny lufthavn, populært kendt som Boris Island efter Londons borgmester Boris Johnson, vurderes at blive knap 1000 milliarder kroner.

Ifølge Howard Davies, leder af kommissionen, er det den mindst sandsynlige løsning.

- Det er en flot og ambitiøs idé, men den har så store omkostninger og risici forbundet med sig, at det udfordrer projektets troværdighed, siger han ifølge dn.no.

Boris Johnson, som er manden bag det luftige forslag, var hurtig til at slagte rapportens konklusioner.

- Prisen for at bygge en ny lufthavn er voldsomt overdrevet, siger han til Financial Times.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV