Sporarbejde koster DSB rekordstor regning til pendlere

Forsinkelser i togdriften koster ikke blot besvær og ærgrelse for de rejsende. I maj betalte DSB 3,6 millioner kroner i økonomisk kompensation alene til pendlere.

Det er det højeste beløb nogensinde på en måned, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Det vælter ind med krav om kompensation fra rejsende, der i modsætning til pendlere tilmeldt rejsetidsgarantien ikke modtager automatisk kompensation.

Derfor har virksomheden ansat 11 vikarer, der skal hjælpe med at behandle de store bunker af krav.

I maj modtog DSB 16.000 krav. På en gennemsnitlig måned er tallet 3000, og derfor er der behov for ekstra mandskab, forklarer Aske Wieth-Knudsen, som er chef for forretningsudvikling.

- Det er en ekstraordinær situation, der betyder, at vi må gøre noget særligt og sørge for, at kunderne kan få hurtigt svar på deres henvendelse, siger Aske Wieth-Knudsen i en pressemeddelelse.

Han fortæller, at svartiden i øjeblikket ligger på tre til fire uger. Normalt kan man behandle disse krav på en uge eller op til 10 dage.

Sporarbejde på Fyn i forbindelse med Kristi himmelfartsdag og pinsen er hovedårsagen til det ekstra arbejde i den afdeling, hvor man behandler krav om rejsegaranti.

Rejsende kan søge kompensation, hvis deres fjern- eller regionaltog er mere end en halv time forsinket i forhold til den planlagte ankomst.

Kompensationens størrelse afhænger af, hvor stor forsinkelsen er. Den spænder fra 25 procent til 100 procent af billettens pris.

/ritzau/

Dagens Gossip