Sportsøkonom: Super Bowl er et gigantisk reklameshow

Super Bowl er en af verdens største tv-begivenheder, hvilket betyder, at det bliver lagt enorme summer i tv-reklamer.

30 sekunders reklame på amerikansk tv koster 22 millioner kroner, når Denver Broncos klokken 00.30 natten til mandag møder Seattle Seahawks i årets NFL-finale, hvor 120 millioner seere forventes at kigge med.

Ifølge sportsøkonom og brandingekspert, Kenneth Cortsen, har Super Bowl udviklet sig til at være en af største marketing-events på planeten.

- Der er rigtig meget prestige forbundet med at annoncere under Super Bowl.

- I år har man set, at forskellige firmaer er begyndt at lave reklamer for de reklamer, de vil vise under Super Bowl.

- Jaguar har blandt andet købt reklameplads på togene ud til de rige forstæder i New York, og det bakkes op med event- og street-teams, så der bliver lagt ekstra meget mærke til Super Bowl-reklamen, siger Kenneth Cortsen.

- Annoncørerne prøver samtidig at skabe den gode reklame til Super Bowl, og man prøver at tage det hele et skridt videre, siger han.

Mens de fleste kampe i NFL-sæsonen primært bliver fulgt af fans af amerikansk fodbold, så er det anderledes med Super Bowl.

- Det er blevet til en national helligdag.

- Man tiltrækker meget mere end bare fodboldfans. Vennegrupper og familier samles omkring Super Bowl, og det samme gør folk, der synes om popkulturen, og folk, der har interesse i medier og reklamer. Også bare folk, der kan lide at spise, drikke og holde en fest, siger Kenneth Cortsen.

Sportsøkonomen mener også, at NFL har været gode til at sælge sig selv.

- NFL dyrker heltene og den amerikanske drøm, og så passer sporten rigtig godt til tv.

- Man har et relativt lille antal kampe i forhold til ishockey og andre sportsgene, så hver eneste kamp i NFL har en stor betydning, og det kulminerer på Super Bowl-søndag, hvor alt andet bliver tilsidesat, siger Cortsen.

Med 120 millioner seere er Super Bowl med afstand noget af det mest sete i USA. Den mest sete tv-serie NCIS har til sammenligning 21 millioner ugentlige seere.

/ritzau/

Dagens Gossip