Stærk dollar giver Coca-Cola modvind

Skrevet af admin

20/04/2016

Dagens topnyheder

Det enorme læskedrikselskab Coca-Cola oplevede et fald i salget i de første tre måneder af 2016. Den stærke dollar gør, at der kommer færre af dem, når salget ude i verden skal veksles.

Omsætningen faldt med fire procent i den første fjerdedel af året. Når man er på størrelse med Coca-Cola, svarer det til, at man har omsat for 2,8 milliarder kroner færre.

Dermed faldt omsætningen i kvartalet til 10,8 milliarder dollar eller 70,7 milliarder kroner. Resultatet faldt til 1,48 milliarder dollar, en spids bedre end ventet blandt de analytikere, der følger selskabet.

- Vi fortsætter med at transformere Coca-Cola til at blive et selskab, der er fokuseret på at skabe værdi ved at skabe stærke kernebrands, øge værdien for kunderne og vores franchisetagere, skriver administrerende direktør Muhtar Kent i regnskabet.

Det sker med reference til den nuværende strategi, hvor Coca-Cola er i gang med at skære omkostninger for tre milliarder dollar væk.

Samtidig bliver der fokuseret på at sælge de mange forskellige sodavand og drikkevarer i mindre beholdere, så prisen på volumen bliver større.

Besparelserne og strategien er et modtræk til generelt udfordrende markedsbetingelser for Coca-Cola, hvis omsætning er faldet fire kvartaler i streg ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Nyhedsbureauet skriver, at forbrugerne generelt vender de sukkerrige sodavand ryggen til fordel for iste, frugtjuice og smoothies.

Den første Coca-Cola blev solgt i 1886 efter at være blevet opfundet af John Pemberton i hans søgen efter en kur mod hans afhængighed af morfin. Det blev til den første opskrift på læskedrikken, der indeholdt cocanødder og cocablade.

Pemberton mente, at drikken kurerede alt fra hovedpine til impotens.

Senere blev produktet købt af forretningsmanden Asa Candler, der fik det markedsført som læskedrik.

Derfra gik Coca-Cola til at blive den globale gigant inden for læskedrikke, der findes i dag.

/ritzau/