Staten scorer kassen på fartbøder

Den tidligere VK-regering gennemførte ellers fra 2009 til 2010 et forsøg på Sjælland med 10 faste og synlige fartkameraer, de såkaldte stærekasser, og erfaringerne med disse faste kameraer – som bilisterne blev advaret imod på skilte – var så gode, at Rigspolitiet efterfølgende anbefalede at opstille i alt 500 stærekasser over hele landet.

Men i 2011 besluttede den nye regering at skrinlægge projektet om at opstille de 500 stærekasser – i stedet skulle antallet af ATK-vogne hæves. Dette skete til trods for, at fotobilerne ingen dokumenteret effekt har på trafiksikkerheden, mens stære­kasserne beviseligt sænker antallet af uheld med tilskade­komne.

Den konservative Brian Mikkelsen (K), der var justitsminister fra 2008 til 2010, er ikke i tvivl om, hvorfor den nye regering har valgt fotobiler frem for stærekasser.

»Det, regeringen gør, er, at malke bilisterne for penge, og det handler kun om en afgiftsmaskine. Jeg er slet ikke i tvivl om, at man har droppet trafiksikkerheden for at få nogle flere penge i stats­kassen,« siger han.

Som justitsminister i VK-regeringen arbejdede Brian Mikkelsen for at få opsat stærekasser. Men allerede dengang forsøgte embedsmænd i Finansministeriet at få den daværende regering til at droppe de nye stærekasser og i stedet satse på de mobile fotovogne.

»Jeg kender selv diskussionen. Jeg har siddet ti år i regeringen og økonomiudvalget, og jeg ved, hvordan Finansministeriet også dengang pressede os. Vi sagde nej i min tid som justitsminister, men nu har Finansministeriet altså vundet den armvridning internt i regeringen over Justitsministeriet – desværre,« siger Brian Mikkelsen til BT.

De 25 »gamle« fotovogne, som politiet har haft i brug over hele landet siden 2003, indbringer cirka 200 millioner kroner om året i bødeindtægter. Men de 75 nye ATK-vogne vil fra 2014 give ekstra 680 millioner kroner i bødekassen.

Når de gamle vogne er moderniseret, som det er planlagt, vil de årlige bødeindtægter fra ATK-bilerne give mindst omkring 900 millioner kroner til statskassen – måske endda helt op til en milliard.

Til sammenligning ville 500 stærekasser indbringe langt mindre, nemlig 494 millioner kroner om året, fordi bilisterne ved, hvor stærekasserne står, og derfor sænker farten.

Men udsigten til den markante stigning i de forventede bødeindtægter giver anledning til bekymring i interesseorganisationen Forenede Danske Motorejere (FDM).

»Her i FDM er vi lidt bekymrede for, at politiet bliver mere kreative i forbindelse med placeringen af fotofælder. Vi er bekymrede for, om det her ender med at blive bødeindtægter frem for færdselssikkerhed,« siger Torben Lund Kudsk, som er afdelingschef i FDM, og fortsætter:

»Vi så egentlig helst, at man i stedet havde opstillet stærekasser. Stærekasserne har en bedre signalværdi, fordi bilisterne får at vide gennem skiltning, at »her er en farlig strækning, hvor man skal passe særligt på.« Stærekasser med skilte sender et signal om, at her vil man hjælpe bilisterne ved at gøre opmærksom på steder, hvor der er en forøget risiko for uheld, siger Torben Lund Kudsk.

»I Folketinget er beslutningen om de nye ATK-vogne heller ikke populær. Et flertal i Folketinget er nemlig imod indkøbet af nye ATK-vogne, men det kommer ikke til at betyde noget. Det er Enhedslisten og de borgerlige partier, der ikke synes om idéen, men det er en administrativ beslutning og derfor ikke til afstemning.

Dagens Gossip