Statsforvaltningens børnetelefon gløder

Børn og unge, der er fanget i forældrenes skilsmisse, ringer ofte til Statsforvaltningens nye børnetelefon, når de vil have hjælp til at blive hørt i forbindelse med forældrenes skilsmisse.

Siden Statsforvaltningen valgte at åbne en børnetelefon 5. august, har de fået op mod 15 henvendelser ugentligt, og det er mere end, hvad man havde regnet med.

- Vi havde ikke noget mål for, hvor mange der skulle ringe ind. Men vi ville gerne have, at det skal være en ordentlig oplevelse for børnene, hvis de vil i kontakt med os, forklarer Jytte Lind, som er én af de to børnesagkyndige, der primært sidder med telefonen.

Jytte Lind forklarer, børnene tidligere skulle ringe ind på hovednummeret, hvor der ofte kunne være kø, eller skrive til de børnesagkyndige på Statsforvaltningens hjemmeside.

- Lidt over halvdelen ringer ind, fordi de gerne vil have ændret deres situation. De vil gerne have mere eller mindre samvær med enten mor eller far, eller de vil hellere bo hos mor i stedet for far eller omvendt. De ringer ind for konkret at høre, om de kan ændre visse situationer, siger hun.

I 2013 brugte 78 børn deres initiativret, hvilket betyder, at hvis et barn er over 10 år, har det ret til at bede Statsforvaltningen om at indkalde forældrene til et møde om forældremyndigheden, barnets bopæl eller omfanget af samværet med samværsforælderen.

Den anden gruppe, der ringer ind, er ofte kede af det og trænger til en voksen at snakke med. Måske vil de også have hjælp til at snakke med mor eller far.

- De vil gerne lige have vendt, om de er urimelige, hvordan skal de sige det, og hvornår er et godt tidspunkt, forklarer Jytte Lind.

Man kan ringe til børnetelefon på 20 600 550, og den har åbent mandag til torsdag mellem 12 og 18, og fredag mellem 12 og 16.

/ritzau/

Dagens Gossip