Stigende eksport til vækstmarkederne skaber job

Det var især eksporten til Kina, der fik hjulene til at dreje rundt. Kina-eksporten stod alene for en stigning på godt fire milliarder kroner. Fortsætter eksportfremgangen til Kina, er der en god mulighed for at Kina inden for fem år kan blive Danmarks tredje eller fjerde største eksportmarked. Hvis regeringens mål om en fordobling af eksporten til Kina nås i 2016, vil Danmark eksportere varer for næsten 50 milliarder kroner.

Udenrigsminister Villy Søvndal (SF) mener, at det er et yderst vigtigt for dansk eksport at opleve en så succesfuld fremgang på det kinesiske marked: »Fordi Kina er et kæmpestort land. Og fordi vi tror, at Kina vil fortsætte med den høje vækst.«

Samtidig er Kina optaget af Danmark, understreger Søvndal. Den kinesiske præsident var på statsbesøg sidste år, mens Søvndal har mødtes med sin kinesiske udenrigsministerkollega tre gange i de halvandet år, han har været udenrigsminister.

»Kina vil rigtig gerne lære. Da jeg var i Kina i december, var vi lige blevet kåret til verdens grønneste land. Det betyder, at når Kina skal ud at købe grøn teknologi, så kigger de på os. Nogenlunde samtidig var vi også blevet kåret som det mindst korrupte land. Det vil de også gerne lære noget om i Kina. Landet vil gerne forandre sig til et moderne samfund – det eneste, de ikke vil, er at diskutere kommunistpartiets monopol. Alt andet er til debat.«

Målet med vækstmarkedsstrategien er – udover at øge eksporten med 50 procent – at få den danske eksport til de ti lande op på niveau med de bedste EU-lande. I en årrække har Tyskland, Sverige, Østrig, Belgien, Finland og Holland været bedre til eksportere til BRIK-landene og de seks andre lande, der er med i strategien.

»Regeringens vækstmarkedsstrategi har et langt tilløb. Men lykkedes det at fremstå som et greentech-land, som landbrugslandet og shippinglandet, og stå som det land, der kan levere sundhedsydelser og medicin - ja, så passer de ikke bare til Mexico, men også til Kina og Indonesien. Så vi har fat de rigtige steder,« siger Villy Søvndal.

Eksporten til EU-landene og USA er stadig langt det vigtigste for Danmark. I 2011 var den danske vareeksport på 426 milliarder kroner til EU-landene og USA, mens eksporten til BRIK-landene og de seks vækstmarkeder var på 63,9 milliarder kroner i 2012.

»Hvis økonomer har ret, så vil Asien fra i dag at være 27 procent af verdensøkonomien, være et sted mellem 50 og 60 procent, når vi kigger frem til 2050. Hvis det sker i løbet af de næste 37 år, så er det med at være så meget til stede som overhovedet muligt. Men kunsten er jo samtidig ikke at glemme vores nærmarkeder. Vi havde forrygende samhandelstal med USA sidste år. Så kunsten er at gøre det her forstærket uden at miste blikket, hvor vi volumenmæssigt har de store markeder. Det er helt afgørende,« siger Villy Søvndal.

Dagens Gossip