Stigende omkostninger hos Lego

Den succesfulde legetøjsvirksomhed har travlt med at betale regninger og udbetale løn til sine ansatte i 2013.

Omkostningerne er vokset til 7.167 mio. kroner i første halvår af 2013. Det er en stigning på 15 procent i sammenligning med samme periode sidste år. Dermed vokser omkostningerne hurtigere end omsætningen, som i samme periode er vokset med 13 procent.

Når pengene i dag siver hurtigere ud af Legos pengekasse end tidligere, hænger det sammen med, at Lego har haft travlt med at hyre nye folk.

»Væksten sidste år var stærkere end forventet, og det betød, at vi knap nok kunne følge med. Så vi har måttet indhente det forsømte på personalefronten, og det kan man nu se på omkostningerne,« siger John Goodwin, finansdirektør hos Lego.

Tilmed har Lego forsøgt at forberede sig på ny høj vækst på særligt asiatiske markeder, og det kan også ses på omkostningerne.

»Et godt eksempel på dette er i Asien, hvor vi gerne vil ekspandere. Som resultat af den beslutning har vi investeret i at få flere folk med ombord, som gør, at vi bedre kan håndtere den vækst, som vi forventer i fremtiden,« siger finansdirektøren og fortæller, at det er en god idé at investere i et marked i god tid, så virksomheden står klar til at håndtere den forventede vækst.

Det er dog ikke kun nyansættelser, som kan forklare Legos stigende omkostninger.

»Forklaringen kan også findes i nye investeringer i computersystemer og investeringer i kontorer og mere produktionsplads. Det tæller også med i de umiddelbare omkostninger i det tilfælde, at vi leaser det,« siger John Goodwin.

Han tilføjer, at valutaforskelle også er med til at forklare, hvorfor indtjeningsevnen er lavere end tidligere.

Legos evne til at tjene penge er dog stadig betydeligt bedre end mange andre virksomheders. Ud af en omsætning på 10.363 mio. kroner opnåede Lego et driftsresultat på 3.196 mio. kroner, hvilket giver en overskudsgrad på 31 procent i første halvår af 2013. Bundlinjen efter skat lyder på solide 2.381 mio. kroner.

Dagens Gossip