Stigende pris på benzin: Se her i kroner og ører hvad det betyder for pendlerne

Tankstationen F24.

Som de fleste jo nok har bemærket, så fortsætter prisen på benzin med at stige, og det er dårligt nyt for pendlerne.

Vi har set på hvad det konkret betyder i kroner og ører for dem, der er afhængig af at køre frem til og tilbage mellem hjem og arbejde.

Vi starter med at fastslå, at der normalt er en sammenhæng mellem den økonomiske tilstand i verdensøkonomien og oliepriserne. Når økonomierne kører i fuldt gear, forbruges der også mere olie, som følgelig stiger i pris.

Men det seneste stykke tid er denne kobling blevet sat ud af spil. For mens store dele af verdensøkonomien ømmer sig, og snakker om krise, så tordner olie- og benzinpriserne i vejret.

Og det rammer pendlerne direkte på pengepungen. BRFkredit har regnet på hvor meget de stigende benzinpriser koster en pendlerfamilie i kroner og ører. "Dyrere benzin og diesel rammer i sagens natur særligt pendlerne. I forhold til i 2006 er der blevet færre pendlere, men til gengæld kører de flere kilometer.

Bliv ven med netnyhederne på Facebook - klik her og bliv en del af vort fællesskab ganske gratis

Ifølge vores analyse vil en tur fra fx Næstved til København koste ca. 14 kr. mere om dagen, hvis benzinprisen stiger med 1 kr. Det bliver til lidt over 3.000 kr. mere om året. Samtidig er vores privatbilpark de sidste 10 år blevet ældre – fra i gennemsnit 8,4 år til 9,5 år. Det påvirker også brændstoføkonomien", fortæller cheføkonom Ulrikke Ekelund fra BRFkredit.

I 2010 pendlede knap 2,5 mio. danskere til og fra arbejde. Der har været en faldende tendens, men til gengæld pendler vi længere end for få år siden. I gennemsnit pendler vi ca. 20 km. til arbejde, men det dækker over ganske store forskelle.

Således er der især omkring København og Århus en stor gruppe, der hver dag tilbagelægger mange kilometer for at komme på arbejde. Mange af disse pendlere har den seneste tid oplevet, at deres rådighedsbeløb er faldet ganske pænt i takt med olieprisernes himmelflugt.

I dag koster en liter blyfri 95 benzin over 13,80 kr., hvilket betyder, at en daglig tur mellem fx Slagelse og København med en gennemsnitsbil koster ca. 45 kr. mere i dag end i januar 2011.

BRFkredit vurderer, at pendlerne nok må berede sig på, at en større del af lønnen fremover vil gå til benzin. Stiger benzinen med yderligere 1 kr. vil en pendler mellem fx Aabenraa og Kolding, svarende til ca. 126 km om dagen, opleve et fald i rådighedsbeløbet på ca. 1.965 kr. om året.

- Når brændstofpriserne stiger kraftigt, bliver familiernes økonomiske råderum mindre. Hvor stor effekt, de stigende brændstofpriser reelt får i forhold til boligmarkedet, er svært at svare på, da der jo er meget andet, der spiller ind på familiernes økonomi end brændstofpriserne, og dermed for den pris de er villige til at betale for en bolig", siger cheføkonom Ulrikke Ekelund fra BRFKredit.

Men selvom brændstofpriserne er i øjeblikket er høje, er det ifølge BRFkredit langt fra sikkert, at toppen er nået. Der er tegn på vækst i både USA og Europa, og det vil øge efterspørgslen og dermed prisen på olie. Når producentpriserne stiger, stiger momsen, og ud over det er der måske udsigt til stigende afgifter.

- Der er lidt mere positive takter på den økonomiske front fra USA, og vi forventer samtidig, at der vil være øget vækst i Europa i 2013. Alt andet lige vil vækst i USA og Europa øge efterspørgslen og dermed prisen på olie", forklarer cheføkonom Ulrikke Ekelund fra BRFkredit.

Stiger benzinprisen med 1 kr. vil det, for en pendler mellem fx Svendborg og Odense svarende til 92 km om dagen, betyde en ekstra udgift på 7 kr. om dagen, mens en pendler, der kører 256 km om dagen mellem Nykøbing Falster og København, vil skulle betale 18 kr. ekstra om dagen.

Arbejder man 220 dage om året, kan man se frem til en ekstra regning på henholdsvis ca. 1.435 kr. og 3.994 kr.

Skrevet af Claus Forrai, finansbureauet.dk

Tegn gratis abonnement på FinansBureauets Nyhedsmagasin her

Dagens Gossip

Dagens TV