Støjberg: Asylannoncer er bragt det rigtige sted

Skrevet af admin

07/09/2015

Dagens topnyheder

Integrationsminister Inger Støjberg (V) afviser, at hun har skudt forkert med en annoncekampagne, der i libanesiske aviser og på internettet mandag oplyser om stramninger for flygtninge i Danmark.

Kritikken lyder, at ministeren burde have trykt annoncerne i transitlandene Libyen og Tyrkiet for at nå ud til flygtningene og til dem, der mod betaling hjælper dem til Europa.

- Jeg mener, at annoncerne er bragt det rigtige sted, siger ministeren til Ritzau.

Til at rådgive om annoncerne har hun hyret et kommunikationsbureau i Libanon.

Planen var, at annoncerne også skulle have været bragt i Tyrkiet, men flere aviser vil kun bringe annoncerne, hvis de kan stå inde for indholdet, skriver Berlingske.

Chefredaktøren for avisen Gazette, dansk-tyrkiske Sadi Tekelioglu, siger til Berlingske, at det er "spild af kræfter" at bringe annoncerne i Libanon.

Det afviser ministeren:

- Vi kommunikerer på alle platforme - det være sig i aviser, på de sociale medier og via de danske asylcentre, hvor annoncerne bliver slået op på 10 forskellige sprog.

- Man må aldrig være blind for den kommunikation, der foregår til familien og den vennegruppe, man har derhjemme. Vi ved, at det har meget stor betydning, hvilke opholdsvilkår, der er rundt omkring.

Integrationsministeren understreger, at det især er menneskesmuglerne, regeringen ønsker at få i tale med annoncekampagnen.

Spørgsmål: Tror du ikke, at menneskesmuglerne er ligeglade med, hvilke forhold, der er i de lande, som de sender folk til?

- Nej, det tror jeg sådan set ikke.

Integrationsministeren understreger, at hun synes, de 250.000 kroner, som kampagnen har kostet, er givet godt ud.

- Til sammenligning koster det cirka 200.000 kroner pr. flygtning det første år i Danmark. Der skal ikke meget hovedregning til for at regne ud, at de penge hurtigt er tjent ind, siger Inger Støjberg.

/ritzau/