Stor dansk hotelkoncern boykotter danske taxaer

Skrevet af Jesper Larsen

25/09/2015

Dagens topnyheder

- Vi har talt med taxabranchen om et generelt for dårligt serviceniveau. At chaufførerne ikke åbner døren for passageren, at de ikke gider bære bagage, at chaufførerne skal være soignerede og i uniform osv. Der er jo ikke tale om raketvidenskab, bare god service.

Sådan lyder det fra Allan Agerholm, der er administrerende direktør for BC Hospitality Group, der ejer Bella Center, Forum og de store københavnske hoteller, Marriott og Crowne Plaza. 

Allan Agerholm er desuden formand for brancheorganisationen Horesta i hovedstaden, og han har forsøgt at tage et opgør med det lave serviceniveau, der hos danske taxa-selskaber, skriver standby.dk.  

Det har nu resulteret i, at de foreløbigt kun bruger ét enkelt selskab, Taxi 4x27, fordi de er de eneste, der er kommet kritikken af den manglende service i møde. 

- Foreløbig har vi fået aftale om forbedringer med Taxi 4×27, der har taget problematikken seriøst og er gået med i det nye service-kodeks, siger Allan Agerholm og tilføjer.

- Vi kan ikke forhindre taxaer fra andre firmaer i at holde på taxa-pladser ved Bella Center og vores tre hoteller – men når vores gæster beder os bestille en taxa, ringer vi i dag kun til Taxi 4×27, siger han. 

Det drastiske tiltag kommer efter kritk fra hotelkunder, der ofte oplever service i hovedstaden gennem taxaer. 

- Vores medlemmer hører jævnligt kritik af serviceniveauet i de københavnske taxaer – fra at chaufførerne ikke hjælper med kufferter til, at de nægter at køre korte ture, siger Allan L. Agerholm til standby.dk. 

Taxi 4x27’s adfærdskodeks handler om alt fra høflighed fra chaufførens side til renholdte og røgfri biler.

- Det er afgørende, at vi giver vores kunder en god oplevelse med personlig service hver gang. På den måde får vi kunder, der kommer igen og samtidig spreder god omtale af os og branchen generelt. Vi skal være mere end bare chauffører, og vores adfærdskodeks udgør rammen, siger administrerende direktør i Taxi 4x27, Thomas Petersen. 

I forbindelse med det nye kodeks er selskabets chauffører i gang med kurser, der skal klæde dem på til at kunne leve op til den gode service. Og modtager Taxi 4x27 klager over chaufførerne, vil der blive grebet ind. I yderste konsekvens kan de blive ekskluderet.