Strejke over eksploderende dæk truer formel 1

Efter lang tids tilløb er formel 1-kørernes fagforening trådt i karakter.

- Hvis vi får dæk-problemer a la dem, vi havde i Silverstone, stopper vi omgående, hedder det i en erklæring fra Grand Prix Drivers Association ( GPDA).

Meddelelsen fra GPDA kom, få timer inden træningen til Tysklands Grand Prix på Nürburgring begyndte.

Dæk-skandalen med hele fem livsfarlige dækeksplosioner i sidste weekends britiske grandprix på Silverstone har rumlet hele ugen.

Pirelli, der leverer dæk til hele feltet, har forsøgt at frikende sine dæk ved at henvise til, at eksplosionerne, der blandt andre ramte prominente kørere som Lewis Hamilton (Mercedes) og Felipe Massa (Ferrari), sandsynligvis skyldtes, at dækkene var monteret forkert, var pumpet op med et fejlagtigt dæktryk eller at bilernes hjulsvinkler var for ekstreme.

Men både teams og kørere har afvist Pirellis teorier.

- Vi har fulgt alle deres råd, siger Jenson Button (McLaren), der er en af cheferne i GPDA.

Enkelte kørere har i ugens løb luftet deres frustrationer og angst, men med GPDAs udmelding er det pludselig næsten hele feltet, der truer med at boykotte morgendagens løb.

Kun Kimi Raikkonen (Lotus), Adrian Sutil (Force India) og Valtteri Bottas er ikke medlem af foreningen.

- Kørerne i GPDA vil udtrykke deres dybeste bekymring over dét, der skete i Silverstone, hedder det videre i erklæringen.

- Vi er klar til - som altid - at køre vores biler helt ud til grænsen. Men vi stopper omgående, hvis vi får dækproblemer a la dem, vi oplevede sidste weekend - de sætter livet på spil for både kørere, marshalls og fans.

GPDA henviser til, at de eksploderende dæk i Silverstone ikke kun var et problem for kørerne - de gummi og metalstumper, der blev slynget af dækkene, indebar også en betydelig risiko for alle omkring banen.

- Med 300 km/ t er der nærmest tale om et projektil eller en kniv, siger Fernando Alonso ( Ferrari).

Pirelli har til det tyske grandprix introduceret en serie nye dæk, der i stedet for metal bruger kevlar i opbygningen.

Samtidig udsætter Nürburgring dækkene for mindre belastninger end højfartsbanen Silverstone, og træningen i går blev gennemført uden problemer.

I Silverstone var der dog heller ikke problemer under træningen, der fandt sted i regn-eller gråvejr. Først om søndagen, da solen brød igennem, begyndte dækkene at eksplodere.

Træningen på Nürburgring blev afviklet i gråvejr, men søndag, når løbet for alvor skal køres, ventes der temperaturer på op mod 28 grader.

Dagens Gossip