Studerende mener lavt timetal er tragisk og trist

Skrevet af admin

05/07/2016

Dagens topnyheder

De studerende, der læser dansk på universiteterne i København, Roskilde og Aalborg har mindre end fem undervisningstimer om ugen. Det samme gælder tyskstuderende i Aarhus og studerende på yderligere 58 studier på seks universiteter.

Det viser en opgørelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, der sætter i alt 62 uddannelser på en "sort liste" over dem, der har mindre end fem ugentlige klokketimers undervisning.

De studerende selv er enige i, at det er problem.

- Det gør mig ærligt talt trist. Vi har længe vidst, at der var et problem med for få timer på især humaniora. Men at det er så mange, det er nærmest tragisk, siger næstformand i Danske Studerendes Fællesråd Andreas Birch Olsen.

Interesseforeningen mener, at det er stærkt problematisk, hvis ikke studerende har kontakt til undervisere, forskningsmiljøer og den faglige verden, de skal operere i bagefter.

- Vi får altså ikke skabt verdens bedst uddannede unge ved at lade dem sidde og læse bøger og artikler derhjemme.

- Det gør man ved at lade dem være i dialog med de dygtige forskere, der er i Danmark. Det er sådan, man bliver udfordret, bliver engageret og får retning på sin uddannelse, siger Andreas Birch Olsen.

Han mener i høj grad, at det er økonomien, der står i vejen for flere timer med lærere og den tilhørende større kontakt mellem studerende og undervisere.

- Københavns Universitet har lige opsagt 500 medarbejdere som led i nye besparelser, der blev gennemført i efteråret. Jeg har svært ved at se, hvordan det harmonerer med ønsket om bedre uddannelser og flere timer, siger næstformanden.

Uddannelses- og Forskningsminister Ulla Tørnæs (V) siger til Politiken, at hun gerne ser flere timer. Men det får langt fra Andreas Birch Olsens bekymringer til at fordufte.

- Ministeren har sagt, at der er mulighed for at få flere timer, hvis man effektiviserer. Det bliver jeg noget nervøs over.

- For jeg frygter, at det betyder, at man laver endnu større forelæsninger med endnu mindre kontakt til underviseren. Eller at man sammenlægger fag, så man mister den faglige specialisering, de studerende søgte i faget, siger Andreas Birk Olsen.

/ritzau/