Studerende om vækst i 12-taller: Vi er blevet dygtigere

Skrevet af admin

30/03/2016

Dagens topnyheder

Det er grundlæggende et udtryk for, at de studerende er blevet dygtigere, når der bliver uddelt flere 12-taller på landets universiteter.

Sådan siger Yasmin Davali, der er formand for Danske Studerendes Fællesråd, efter at det er kommet frem, at topkarakteren uddeles ved hver syvende beståede eksamen ifølge Berlingske.

Hun er dog generelt ikke glad for at fokusere på karakterer og vil hellere tale om, hvordan man sikrer bedre evaluering løbende på uddannelserne.

- Grundlæggende må det (at flere får 12, red.) være et udtryk for, at flere og flere studerende lever op til de faglige krav for at få 12. Vi har jo et system med ekstern censur i Danmark, der netop sikrer en objektiv bedømmelse, siger Yasmin Davali.

Hos Danmarks Evalueringsinstitut advarer områdechef Jakob Rathlev om karakterinflation og minder om, at forventningen, da syvtrinsskalaen blev indført i 2007, var, at hver tiende beståede eksamen ville udløse et 12-tal.

Den bekymring deler Yasmin Davali dog ikke.

- Det relevante er at se på, hvordan man evaluerer på en måde, hvor man udvikler folk undervejs i stedet for bare at sætte et tal på, når man er færdig. Det bliver man ikke dygtigere af. Debatten bør gå på, hvordan man giver studerende feedback undervejs, mener hun.

De studerendes formand har tidligere sagt, at det faglige niveau på uddannelserne er faldende på grund af underfinansiering.

Det skete, da Censorformandskabet for 400 censorer på uddannelser for erhvervskommunikation og sprog advarede om karakterinflation og mindre pensum.

Ifølge Yasmin Davali strider hendes melding dengang ikke med, at hun nu siger, at de studerende er blevet dygtigere.

- Da censorkorpset kom med kritik, handlede det blandt andet om omfanget af uddannelsen.

- At folk bliver dygtigere til at lære det, der er en del af pensum på deres uddannelse, kan sagtens være sket, lyder det fra Yasmin Davali.

/ritzau/