Studerende vil gøre tøjvirksomhed kendt

- Vi kan gøre, at folk lægger mærke til dem og ser spændt frem til næste kollektion.

Selvtilliden er i top hos 21-årige Oliver Abrenica og hans tre studiemakkere, når de begejstret fortæller, hvordan de kan skubbe tøjvirksomheden Cost:bart ind i en fremtidig succesbølge.

De fire gutter fra IBA International Business Academy går til daglig på uddannelsen entrepreneur- og designmanager (e-designer) og lige nu samarbejder de med den virkelige erhvervsverden og får prøvet vingerne og idéerne af.

- Cost:bart har i dag et problem med at blive genkendt, og derfor arbejder vi med et reklamekoncept, hvor de virkelig kommer til at udstråle noget kostbart, luksusagtigt og mere vildt, fortæller Kasper Juhl Todbjerg, mens han viser billeder af børnemodeller i hverdagstøj sat ind i farverige computer-universer med farlige tigre, guldglimtende hoteller og smukke landskaber.

Handler om penge

På sidelinjen følger uddannelseschef Charlotte Frank Czepluch de 40 studerende, der har fået til opgave at hjælpe Cost:bart med at sikre sig en solid plads på markedet fremover. Innovation er kernen på entrepreneur- og designmanageruddannelsen (e-designer), men hun mener, at ordet ikke altid bliver opfattet korrekt.

- Mange tror, at innovation handler om at få gode idéer, men det handler i virkeligheden om vejen fra idéerne til at kunne tjene penge på dem. Og det er det, vi skal lære de studerende, siger hun og understreger vigtigheden i, at de lokale virksomheder åbner dørene og tager sig tid til at samarbejde med de unge.

- Det er så fedt, at Cost:bart har sagt ja. Begge parter får forhåbentlig en masse ud af forløbet.

Ingen begrænsninger

I et kontor i Spinderihallerne i Vejle sidder Per Vangsgaard, der er ejer af Cost:bart. Han glæder sig over chancen for at få nye øjne på sin virksomhed.

- Det er inspirerende at møde unge, der brænder for det, de laver. De kommer ikke med en masse begrænsninger og 'vi plejer', fordi de ikke kender firmaet indefra. Det er fedt at lade sig udfordre, og jeg er sikker på, at nogle af projekterne kan udmønte sig i noget, vi kan bruge konkret, siger han.

Udover det anderledes reklamekoncept arbejder de studerende med blandt andet spændende events, børnemodeshows og nye forretningsmodeller, som bliver præsenteret i Spinderihallerne torsdag den 19. december.

Dagens Gossip