Studievejledere: Vi skal ikke diktere hvad de unge skal

Skrevet af admin

17/12/2013

Mest læste i dag

Alt for mange unge kaster sig hovedløst over videregående uddannelser, hvor der venter arbejdsløshed og lav løn på den anden side af specialet, mener Produktivitetskommissionen.

Men studievejlederne kan ikke genkende billedet af de unge som lystbetonede og ufornuftige, når de skal vælge studieretning, lyder det fra formanden for Danmarks Vejlederforening, Helene Valgreen.

- Faktisk oplever vi, at der er sket et skred i forhold til for ti år siden, hvor de unge var meget mere lystbetonede. De unge er generelt blevet opmærksomme på, at vi har en krise, og at deres forpligtelse er at tage en uddannelse og få et job, siger hun.

Faktum er dog ifølge kommissionen, at der er størst tilgang af nye studerende på uddannelser med allerhøjest ledighed.

Men Helene Valgreen afviser, at vejlederne bærer en del af skylden for de unges tilsyneladende ufornuftige studievalg.

- Nu er det ikke vejlederens opgave at fortælle de unge, hvad de skal gøre eller ikke gøre. Vejlederens opgave er at udfolde og undersøge de muligheder, der er for den unge, siger hun.

Produktivitetskommissionen vil bruge kolde kontanter til at dirigere de unge i en mere fornuftig studieretning.

Blandt forslagene er differentieret SU, så man får færre penge på studier med udsigt til høj arbejdsløshed, at en del af SU'en omlægges til statsgaranterede studielån og brugerbetaling.

Desuden skal de unge have mere vejledning om jobmuligheder.

- Men det er meget svært at skulle fortælle de unge, hvordan jobmulighederne ser ud om fem år. Det er der jo ingen, der ved, siger Helene Valgreen.

Hun mener tværtimod, at det er sket gentagne gange i historien, at anbefalingerne har været forkerte.

- Man har sagt - nu mangler der lærere, og så skulle alle være lærere. Da de så blev færdige, så var der pludselig arbejdsløshed. Det skal man være meget varsom med især som vejleder, for man tager ansvar for et andet menneskes liv, siger Helene Valgreen.

Hun mener, at man i stedet skulle interessere sig for, hvad det er, der er så tillokkende ved visse studier - er det for eksempel studiemiljø eller andre ting, der er med til at trække i de unge.

Det nytter ikke noget at presse bestemte uddannelser ned over hovedet på de unge.

- Man risikerer at de unge får valgt en forkert uddannelse og dropper ud undervejs, eller at de gennemfører en uddannelse, som de slet ikke har lyst til at bruge bagefter, siger hun.

/ritzau/