Sundhed: Spis sådan og bliv 100 år

De fleste af os vil gerne leve længe for at se børnebørnene og oldebørnene vokse op. Og vi vil gerne gøre det med et godt helbred.

Vi lever da også generelt længere i dag, men spørgsmålet er, hvad vi kan gøre for at runde de 100 år. Diætist Kristin Kirkpatrick påpeger, at kosten kan spille en rigtig vigtig rolle, skriver Huffington Post.

Her giver hun fire gode råd til, hvordan du kan spise dig til at øge chancerne for at blive 100 år:

1. Fokus på portionerne

Vil man runde de 100 år, skal man holde øje med størrelsen på de portioner, man tager. De personer, der er fyldt 100 år, har i løbet af de mange svære tider bestemt ikke haft mulighed for at fylde en kæmpe tallerken med mad flere gange om dagen, påpeger Kristin Kirkpatrick.

Derfor bør du i stedet holde dig til mindre og flere portioner i løbet af en dag, så du holder blodsukkeret stabilt. Husk at spise efter din sult og ikke spise dig propmæt ved hvert måltid.

For store portioner kan forvrænge din sultfornemmelse og dermed gøre, du indtager flere kalorier, end du har brug for.

Spis dig 10 år yngre på 10 uger med Q's antiage-ekspert Thorbjörg Hafsteinsdottir. Download kuren på Q.dk.

2. Spis frugt og grønt

Forskere bag et studie fra University of Palermo i Italien har kigget på, hvordan en række personer, der har rundet 100 år, har levet. Og det stod klart, at de i høj grad indtog en kost rig på frugter, grøntsager og fuldkorn og med knap så meget rødt kød, raffinerede kulhydrater og slik.

Det er ifølge diætisten især grøntsagerne og frugterne, der er hemmeligheden her. De er nemlig rige på antioxidanter og gode stoffer, der modvirker aldringsprocessen ved at bekæmpe frie radikaler og celleskader.

Spis derfor gerne masser af grønne grønsager, blåbær, nødder og søde kartofler.

3. Husk morgenmaden

Dagens første måltid er kendt som det vigtigste – og det er der god grund til. Forskning har vist, stofskiftet er påvirket af kroppens indre ur, og det har derfor stor betydning, hvornår på dagen vi spiser.

Når vi spiser morgenmad, holder det niveauet for insulin, glukose og triglycerider lavt og stabilt i kroppen gennem dagen, og det mindsker risikoen for en række kroniske sygdomme som hjertesygdomme, kræft og diabetes.

4. Drop alkohol og cigaretter

Et nyt studie, som netop har været publiceret i tidsskriftet Alcoholism: Clinical & Experimental Research, har vist, at personer, som drak meget og røg hver dag, viste tidlige tegn på aldring i hjernen sammenlignet med personer, der hverken røg eller drak. Både i forhold til hukommelsen, evnen til at tænke hurtigt og effektivt og til at løse problemer.

Kristin Kirkpatrick understreger, at det ofte er lettere at forsinke kroppens aldring, når man fastholder en række sunde vaner. Derfor gælder det om at få masser af motion, en sund kost og at indtage et minimum af alkohol.

Kilde: Huffington Post

Læs på Femina.dk, hvorfor en kostekspert mener, at slankekure er umenneskelige.

Af Mia Qvist Scheelsbeck, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip