Sundhedsminister: Patienter skal klage mere

Patienter og pårørende er de kommende år udset en afgørende rolle i forsøget på at rette op på sundhedsvæsnet. De skal i langt højere grad klage, når der er fejl i behandlingen, end de gør i dag, skriver Politiken lørdag.

Sådan lyder opfordringen fra sundhedsminister Nick Hækkerup (S) på baggrund af en rapport fra Sundhedsministeriet, der viser, at patienter kun i ringe omfang indberetter fejl i sygebehandlingen til Patientombuddets rapporteringssystem for såkaldte utilsigtede hændelser (DPSD).

Hver dag året rundt bliver der i snit indberettet omkring 500 fejl som eksempelvis forkert medicinering, faldulykker, liggesår eller infektioner på grund af dårlig hygiejne.

Men 99 procent af de i alt 180.000 indberetninger kommer fra læger, sygeplejersker og andre ansatte i sundhedsvæsnet.

- Patienter og pårørende ved i virkeligheden allerbedst, hvor skoen trykker i sundhedsvæsnet, siger Nick Hækkerup til Politiken og fortsætter:

- Vi har brug for, at de også træder frem og giver de oplysninger, der skal til, for at sundhedsvæsnet kan komme til at fungere bedre.

Muligheden for at indberette fejl i behandlingen blev i 2004 åbnet for ansatte i sundhedsvæsnet.

I 2011 gav en lovændring blandt andet patienter og deres pårørende mulighed for netop at indberette fejl i behandlingen til Patientombuddet, uden at de først skulle gennem en af myndighedens sanktionerende instanser.

Men når så få patienter og pårørende benytter sig af muligheden, er det ifølge rapporten formentlig, fordi kun få kender til muligheden.

Mens læger og patienter bakker op om opfordringen fra Nick Hækkerup, er Danske Regioner og sygeplejerskerne skeptiske.

- Det er ansvarsforflygtigelse fra ministerens side, hvis det er det eneste svar, han kommer med. Vi ved jo, at fejl og utilsigtede hændelser i høj grad er et spørgsmål om politiske beslutninger, for eksempel om der er de tilstrækkelige normeringer, siger næstformand i Dansk Sygeplejeråd, Dorte Steenberg til Politiken.

/ritzau/

Dagens Gossip