Sundt slik findes! Sådan laver du proteinrige figenstænger selv

Disse figenstænger passer perfekt som det søde indslag i madpakken eller, når der er brug for lidt hurtig energi om eftermiddagen.

Figenstængerne kan bikses sammen på få minutter, kræver hverken blender eller andet specialudstyr og indeholder kun 3 ingredienser (okay 4 ingredienser, hvis havsalt altså tæller med). Den proteinrige ingrediens i stængerne er hampefrø. Hampefrø har en imponerende næringsprofil og kan bl.a. bryste sig af et proteinindhold på hele 30g pr. 100g samt en god portion omega 3 fedtsyrer.

Til 8 små barer – eller mange små kugler
200g bløde tørrede figner
100g udstenede bløde dadler – gerne Medjool dadler
100g afskallede hampefrø
¼-½ tsk. havsalt

Klip den hårde stilk af de tørrede figner og smid den ud. Klip figenkødet i mindre bidder.

Ælt de udstenede dadler sammen med figenstykkerne.

Når frugtmassen er samlet, tilsættes hampefrø og havsalt. Ælt ingredienserne godt sammen.

Pres den færdigæltede ’dej’ ned i et lille bagepapirsbeklædt fad.

Tag bagepapiret op og skær figenmassen i passende barer.

Opbevar barerne på køl i en lukket beholder, hvor holdbarheden vil være et par uger.

Sabine Murati er uddannet naturopath i biologisk medicin fra Institut for Biologisk Medicin. Hun er bosat i Canada og blogger om stenalderkost og sundhed på www.mypaleopantry.com.

Følg Dagens Opskrifter for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip